23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Farverigt og æstetisk interiør reducerer graffitimaling

Flere hærværksudsatte S-togsstationer har gennemgået en modernisering. Ifølge Sille Krukow, ekspert i adfærdsdesign, er bl.a. en æstetisk flot arkitektur og indretning essentiel for at undgå, at S-togsstationerne overmales med graffiti igen.

De mange daglige S-togspendlere har sikkert lagt mærke til, at betonvæggene på nogle af de mest hærværksudsatte stationer ikke længere er hærgede og umoderne. Stationerne er blevet moderniseret med ny indvendig pladebeklædning i stærke, opsigtsvækkende farver.

Renoveringen af stationerne er udført i forbindelse med projektet ”Fremtidens S-togsstationer”, som har været i gang de seneste år og stadig er i proces. Det er arkitektvirksomheden Gottlieb Paludan Architects, der varetager moderniseringen af S-togsstationerne for DSB Ejendomme.

På nogle af de mest hærværksudsatte stationer, heriblandt Hundige, Husum, Hvidovre, Stengården, Brøndby Strand og Hovedbanegården, har DSB Ejendomme siden 2011 valgt at bruge Steni plader til at beklæde de originale og nedslidte betonvægge. En test af pladerne fra Steni viste nemlig, at disse lever op til DSB Ejendommes vedligeholdelseskrav. Graffiti kan nemt vaskes af med miljøvenlige rengøringsprodukter, og pladerne går ikke i stykker, når de udsættes for slag og spark.

”Som bygherre var DSB Ejendommes krav til interiørpladerne, at de skulle være slagfaste og nemme at vedligeholde og rengøre for graffiti. Tilbagemeldingerne fra bygherre har været gode – både i forhold til æstetik og funktionalitet, og derfor har vi brugt pladerne på flere stationer,” forklarer Adam Wingstrand, projektleder i Gottlieb Paludan Architects.

Ifølge ekspert i adfærdsdesign, Sille Krukow, kan netop arkitektur og indretning på bl.a. S-togsstationerne bruges adfærdsregulerende for at undgå hærværk og graffiti.

”Om der bliver malet graffiti eller ej, afhænger af, hvad omgivelserne opfordrer til. Hvis væggene er smadrede, indlader de til graffiti, og når først nogen har malet den første graffiti, så følger andre hurtigt efter. Vi opfatter det nemlig som legalt at kopiere den adfærd, der tidligere har været i rummet. En helt ren og pæn overflade har en kæmpe effekt i forhold til at undgå graffiti,” forklarer hun og tilføjer:

”Når man brugerne farverne på en gennemført måde, opfordrer det ikke til graffiti, fordi det skaber en kunstillusion. Og en uskreven regel blandt graffitimalere er, at man ikke maler på kunst.”

Slagfaste interiørplader skaber arkitektonisk sammenhæng
En af de nyrenoverede S-togsstationer er Stengården Station i Bagsværd, som var under forvandling i 2014.

”Stengården er en helstøbt løsning med en god interiørsammenhæng. De store indvendige flader er beklædt med røde Steni-plader i to glansgrader fra DSB’s oprindelige farveskala. Farvevalget bygger bro mellem det traditionelle og moderne DSB og signalerer en klassisk DSB-station med et moderne udtryk. De to røde glansgrader skaber samtidig et raffinement på de store indvendige flader,” siger Adam Wingstrand.

I løbet af de kommende år vil de resterende S-togsstationer blive moderniseret med Gottlieb Paludan Architects i spidsen for projekterne.


Læs mere om Steni på www.steni.dk

Steni Danmark A/S
Bækkeskovvej 5
2665 Vallensbæk
Vallensbæk Kommune
Danmark
CVR nummer: DK78508019
P nummer: 1002553042

Send til en kollega

0.063