Kan du lave en strategi for ladeinfrastruktur?
Hvis du ikke har overblik over alle trinene i en strategi for udarbejdelsen af en ladeinfrastruktur, så kan vi ærlig talt godt forstå dig.
For der er en del at holde styr på, og der er mange hensyn at tage både til politik, lovgivning og praktik.
Alligevel skyder ladestanderne op som vintergækker en forårsdag, og det giver god mening. Der er behov for lademuligheder. Men der i lige så høj grad behov for at planlægge indsatsen, sådan at man tager hensyn til æstetik, vejens anvendelse, borgerne behov og de øvrige trafikanter.
I Danmark har vi forpligtet os til at reducere CO2-udledningen med 70% i 2030 i forhold til niveauet i 1990, og Danmark skal være klimaneutralt senest i 2050. Det er bestemt i klimaloven for at sikre, at Danmark lever op til Parisaftalens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning med 1,5 grader. Transportområdet er en vigtig spiller i indsatsen ikke mindst fordi, det historisk set har været svært at nedbringe CO2 udledningen i sektoren, blandt andet fordi mange fortsat benytter bilen som primært transportmiddel til dagligt.
Det er ikke så lige til for en kommune at få overblik over de forskellige trin i strategi og udmøntning af en plan for den lokale ladeinfrastruktur.
Der er spørgsmål om:
- udbud af offentlige arealer
- hensynet til grundejerne
- parkeringsregler
- råden over vejareal
- udbud af ladestandere
- etablering og vedligehold af den konkrete ladestander
- sikring af ladestandere på mindre attraktive steder
- pladsbehov og balancen til andet inventar på gade og vej
- økonomi
- og så selvfølgelig den politiske proces frem mod implementering
Sidst er der også Privatvejslovens § 15 om vurderingen af, om vejen er i god og forsvarlig stand, både før og efter opstilling af ladestandere. Det kan fx ikke opfyldes, hvis ladestanderne vanskeliggør kørsel med renovationsvogne, udrykningskøretøjer og andet. Og det er heller ikke i borgernes bedste interesse.
Hos VEJ-EU holder vi kurser i planlægning af ladeinfrastruktur. På kurset kommer man igennem:
- Hvordan kan man understøtte omstillingen af bilparken som kommune?
- Hvad må man som kommune (lovhjemmel)?
- Hvordan sikres det, at Ladestanderbekendtgørelsens krav overholdes?
- Hvilke særlige forhold gør sig gældende i netop ens kommune (fx parkeringsforhold)?
- Hvilke typer ladere og ladestik findes der, og hvordan bruges de?
- Hvordan bør fordelingen mellem de forskellige ladertyper være?
- Hvordan kan behovet for offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur på offentlige arealer minimeres?
- Hvor er der behov for offentligt tilgængelige ladestandere?
- Hvor mange af hvilken type ladestandere skal stilles op hvor?
- Hvordan skabes udbud, så der sikres ladeinfrastruktur både attraktive steder og mindre attraktive steder?
- Ved udbud: Hvilke krav bør offentlige myndigheder stille i udbud? Hvordan sikres tilstrækkeligt
- Ladeinfrastruktur i fremtiden (data)? Hvordan sikres en hensigtsmæssig drift af ladestanderne?
- Hvilken betydning har Vejloven, Privatvejsloven og Bygningsreglementet for, hvordan der kan etableres ladeinfrastruktur?
- Hvilke overvejelser om byrum og æstetik bør man gøre sig?
Find link til næste kursus den 15. november 2022 på Nyborg Strand her.
FAKTABOKS - krav til ladestandere:
For beboelsesbygninger
- Bestående bygninger:
Ingen krav om ladestandere - Mere end 10 p-pladser, og der sker en større ombygning af p-pladsen:
Alle ombyggede parkeringspladser skal forberedes til ladestandere. - Mere end 10 p-pladser, og der er tale om nybyggeri:
Alle p-pladser skal forberedes til ladestandere.
Andre bygninger
- Bestående bygninger med mindre end 20 p-pladser:
Ingen krav om ladestandere. - Bestående bygninger med mere end 20 p-pladser:
Der skal etableres mindst en ladestander senest den 1. januar 2025.
Kravet gælder ikke bestående bygninger ejet og benyttet af små og mellemstore virksomheder. - Mere end 10 p-pladser, og der sker en større ombygning af bygningen:
Der skal etableres mindst en ladestander, og mindst hver femte p-plads skal forberedes til ladestandere. - Mere end 10 p-pladser, og der er tale om nybyggeri:
Der skal etableres mindst en ladestander, og mindst hver femte p-plads skal forberedes til ladestandere.
Kilde: Ladestanderbekendtgørelsen