23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Fynske Farver er vores familie

Ni ud af de 33 medarbejdere i Malerfirma Fynske Farver har tidligere været lærlinge i virksomheden - også Morten Raft, der driver virksomheden sammen med sin kone Sabrina Raft. De har aldrig haft svært ved at skaffe arbejdskraft.

Malermestrene og ægteparret Sabrina og Morten Raft driver sam­men Malerfirma Fynske Farver med 33 medarbejdere i alt. De fire er lærlinge – og faktisk er ni ansatte malersvende tidligere lærlinge. Firmaet har aldrig haft svært ved at skaffe medarbejdere, og genkender ikke billedet i Danske Malermestres seneste kon­junkturundersøgelse, hvor 40 procent har sagt nej til aktiviteter, fordi de ikke kunne skaffe kvalificeret arbejdskraft.

Malermester Morten Raft er selv udlært i virksomheden, som han overtog i 2005 – og filosofien har fra start været, at det skulle være en arbejdsplads, hvor det er sjovt at være. Hvor medarbejderne godt gad at møde på arbejde. Siden Sabrina Raft kom til i foråret 2009 og blev malermester, har de fundet ud af, at det er passende med maksimalt 35 medarbejdere. Derfor siger de også nej til opgaver, så de er sikre på både at passe godt på de eksisterende kunder og medarbejderne.

- Så giver vi hellere opgaverne videre til andre malermestre i lauget her i Danske Malermestre. Vi er nået til den erkendelse, at vi ikke kan alt. Vi er bevidste om, at det kan godt være, at kunderne sidder med et billigere tilbud end vores, men vi er seriøse omkring det vi laver, siger Morten Raft, der ved, at hvis han ikke finder opgaver, så er der 33 familier, der har et problem.

Fynske Farver vinterfyrer ikke medarbejderne. De går efter at have et sundt firma, hvor medarbejderne som hovedregel ikke skal arbejde mere end 37 timer om ugen.

Lærlingene de bliver
Malerfirma Fynske Farver beskæftiger sig primært med erhverv, som boligforeninger, nybyggeri og renoveringer. Men fokus på er­hvervsopgaverne er med fuldt overlæg, da opgaverne her er mere kontrollerbare. I ny og næ er der en afstikker til bevaringsværdige opgaver og også lidt hos private kunder.

Malerfirmaet er vores familie – vores medarbejdere kan komme til os med alt. Vi har en tillidsfuld atmosfære. På et tid­spunkt var 11 ud af 34 medarbejdere tidligere lærlinge, og vi har med stort held fået en teamfølelse i virksomheden. Det har været et langt sejt træk, men vores ansatte er også gode venner privat, fortæller Morten Raft.

Ægteparret har delt opgaverne mellem sig. Mens Morten Raft tager sig af erhvervskunder, entreprisekunder, prislister, er byggeleder og laver beregninger, så tager Sabrina Raft sig af alt vedrørende boligforeninger og fra-flytte lejligheder, lærlinge og alt HR-arbejde. De har udvalgt fem sjakbajser til at styre de for­skellige teams.

-Jeg tager altid selv op på skolen for at finde nye lærlinge. Vores intention er, at når vi tager nogen i lære, er det for at behol­de dem som svende. De kender jo jargonen og udfaldskravene her i virksomheden, siger Sabrina Raft.

Forældrerolle for de unge
Familiefølelsen kommer især til udtryk med lærlingene. Det er sjældent det handler om arbejde, men alt det ved siden af. Møbler, indflytning, lejlighed, kørelærer, A-og B-skat, frikort eller køb af bil.

- Vi har lidt en forældrerolle for de unge lærlinge. Hvordan læser jeg min lønseddel? Hvordan søger jeg boligsikring? Hvis de unge trives, så trives vi. For som firma er vi ikke bedre end dem, der er ude i marken, siger Sabrina Raft.

De to malermestre er bevidste om, at de yngre generationer kræver mere feedback og coaching end de ældre malersvende. Der skal spørges mere ind til, hvordan det går med opgaverne, og om de kan nå opgaverne til den aftalte tid. De ældre malersvende får bare at vide, at de skal ringe, når det nærmer sig, at de er færdige med en given opgave. Men de vil dog gerne have besøg, alligevel undervejs.

De ansatte skaffer medarbejdere
Fordelen ved at have medarbejdere, der har været i virksomheden i lang tid er, at kunderne ofte efterspørger en bestemt maler eller et bestemt team. Og det kan Fynske Farver levere. 

- Vi har udelukkende folk, vi har fået anbefalet af vores ansatte. Det kan være en god kammerat eller en fra skolen. Det smarte ved, at de kender hinanden er, at den ansatte gør alt for at få den nye indlemmet i virksomheden – og den nye vil helst heller ikke skuffe sin kammerat, siger Morten Raft, der pointerer, at de aldrig går på strandhugst hos andre malermestre. De ansætter kun folk, der selv søger.

En intern Facebookgruppe er også brugbar, når der kommer nye medarbejdere til virksomheden. Her bliver vedkommende præsenteret, så alle – uanset lokation – ved, hvem der har anbe­falet den nye medarbejder. 

- Nye medarbejdere kommer også til en samtale på mit kontor, hvor de får at vide, hvordan vi gør tingene. Og det beror på Sabrinas mavefornemmelse, hvilke kolleger, de skal sluses ud med først. Er det en byggeplads eller er de mest til flyttelejligheder – vi gør alt, hvad vi kan for at matche deres kompetencer med vores behov, forklarer Morten Raft.

Sociale ting betaler sig
Fynske Farver gør også meget ud af at være sociale, fordi det smitter af på produktionen og effektiviteten, når medarbejderne også ser fodboldkampe i OB, basket med Svendborg Rabbits, ser på kunst sammen, holder svendegilder, sommerfest, er på Casino til julefesten eller ved, at deres virksomhed støtter familier med kræftramte børn.

- Vi har en fastelavnsfest hvert år, som der altid tales meget om, nok mest på grund af kostumer og forventninger, og festen er kendt blandt andre malermestre. Vi har også et firmaalbum fra de forskellige arrangementer – og det er altid sjovt at kigge i de gamle albums, fortæller Sabrina Raft om sammenholdet på arbejdsplad­sen.

- Det er vigtigt, at medarbejderne selv er med til at arrangere festerne, så de får ejerskab af arrangementet. Det gør, at det bliver sjovere. 

Fastelavnsfesten er faktisk medarbejdernes idé. De står selv for det – og så giver vi et tilskud. Det gør vi også, hvis de foreslår, at vi skal til en koncert eller lignende, eneste kriterie er dog, at 75 procent af de ansatte skal med. Det giver engagement, fastslår Sabrina Raft.

Medarbejderne har også en privat sundhedsordning udover den, der fås igennem Danske Malermestre. Her får de for 250 kro­ner om måneden – og det kan være alt fra svømning med deres børn, at deltage på et cykelhold, at købe briller, 10-turs-kort til svømmehallen, massage eller fodterapeut.

- Det er en feel good-ordning for, at medarbejderne skal vide, at de er værdsat, siger Sabrina Raft.

Skurvognssnak findes ikke
Der er 100 procent styr på det fysiske arbejdsmiljø, hvor der for eksempel lige er købt 10 frisklufts-masker til 40.000 kroner, og der arbejdes meget med ergonomi. Der er indkøbt to styks spartel­trailere, og jævnligt handles der sikkerhedssko og hjelme. 

- Men arbejdsmiljø er jo også det usynlige, psykiske arbejdsmiljø. Det er jo meget en fingerspidsfornemmelse. Vi er ikke blege for at spørge medarbejdere, om hvordan de har det. Nogle gange kan det jo være den måde, vi taler til hinanden på. Den gamle skurvognssnak findes ikke her, siger Morten Raft. 

Skal de to indehavere forklare, hvad de gør for at holde på deres medarbejdere, er svaret meget enkelt. Det handler om at være et ærligt menneske.

- Vi skal opføre os ordentligt. Vi skal kunne grine med de

ansatte og de skal respektere hinanden – og så skal vi have en tæt kontakt med de ansatte. Der skal være en god kemi – og så skal vi sørge for, at de er dygtige til deres arbejde, siger Sabrina Raft og Morten Raft supplerer:

- Vi skal nok lære dem at male, så her er kemien det allervig­tigste. Og så har vi en meget flad struktur uden fnidder. Her er en meget kammeratlig stemning. Og så er vi jo med på rejsen for både lærlinge og ansatte, når der sker ting i deres private liv. Vi er med hele vejen, siger Morten Raft, der har et så tæt forhold til de ansatte, at han har været værge for en af de ansattes børn indtil de blev 18 år, da deres far pludselig døde.

Strukturen er så flad, at de ansatte ringer til Sabrina, hvis Morten har været kort for hovedet på grund af stress. Det bliver italesat – og de ansatte får at vide, hvad der ledelsesmæssigt bliver bøvlet med.

- Tilliden går begge veje. Og det er bare bedst at være i øjenhøjde med de ansatte, fastslår Sabrina.

Stiller krav til vores ansatte
Sabrina og Morten Raft mener også, at det hører med til en god arbejdsplads, at der bliver stillet krav til medarbejderne. Alle trives bedst, når de ved, hvad der forventes af dem.

- Punktlighed er det vigtigste. De skal møde til tiden om mor­genen om det er her i selve virksomheden eller på de eksterne ar­bejdspladser. De skal have så meget selvstændighed, at de selv går i gang om morgenen klokken 7. Det skal de selv kunne styre. Jeg kan ikke kontrollere, at alt er som det skal være i Odense, Faaborg, Nyborg og her i Svendborg, påpeger Morten Raft.

Som hovedregel er det er firma, hvor der ikke er overarbejde. Derfor skal medarbejderne selv gå i gang, så opgaverne bliver løst til tiden.

-Vi er effektive, når vi er her. Vi vil som ledere gerne selv være her, når medarbejderne er her. Vi har også selv haft små børn. Så vi behandler folk, som vi selv gerne vil behandles. Det kommer man længst med. De er ikke bare ansatte. De er vores medarbejdere, siger Sabrina Raft. 

Bevidste om god ledelse
Malermestrene hos Fynske Farver er bevidste om deres rolle som ledere. De bruger MUS-samtalerne på at tjekke om medarbejderne selv mener, at det er de rigtige opgaver, de udfører.

- Vi bruger selvfølgelig også samtalerne til at fortælle om, hvordan vi synes, at det går. Vi er jo nærmest mere sammen med de ansatte, end vi er med vores tre drenge. Vi kommer altid læn­gere med at fremhæve de gode ting, end at pege fingre, påpeger Morten Raft.

Men medarbejderne er ikke i tvivl om, hvem der leder virksom­heden.

- Vi er en lille virksomhed – og derfor ved de ansatte også, hvem der bestemmer. Vi skal altid være klar til at besvare spørgsmål om noget på en byggeplads. Vi skal vise medarbejderne, at vi ledere, så de ikke står og bliver stressede. De skal være sikre på, at vi står der lige med det samme, så de ikke er alene med de svære beslutninger, siger Sabrina Raft, der er bevidst om, at hun skal bruge tid på ledelse og at dygtiggøre sig på området.

Billedtekster:
Sabrina og Morten Raft driver Malerfirma Fynske Farver ved at være tæt på medarbejderne både arbejdsmæssigt og privat. Især de yngre generationer bruger malermestrene til alt fra malerteknik­ker til private ting som skat, flytning eller køb af bil.

Medarbejderne er glade for det gode sammenhold, friheden under ansvar og bevidstheden om, at man altid hjælper hinanden. Dennis Jørgensen (med kasket) er sjakbajs og har været i Fynske Farver i 10 år. Han mener, at halvdelen af arbejdet er at have en god chef. Også når der er travlt.

Foto Alex Tran

Danske Malermestre
Islands Brygge 26, 5.
2300 København S
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK61834710
P nummer: 1003147310

Kontaktperson

Annika Ipsen
Kommunikationsansvarlig
+45 61779770 aip@malermestre.dk

Send til en kollega

0.047