23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Fra mester til mester: Vi har fokus på de individuelle løsninger

Hanne Elsner producerer ikke bare kister. Hun er som direktør for Fuglebjerg Kistefabrik i front for et farverigt og kreativt univers og drives af et vigtigt budskab omkring den sidste afsked – og så har hun selvfølgelig tre gode råd fra mester til mester.

Hanne Elsnes far pludseligt døde i 2003, arvede hun en tredjedel af virksomheden. De resterende to tredjedele købte hun sig til. Hanne Elsner er uddannet hvidevaresælger og advokatsekretær, så det lå ikke lige til højrebenet, at hun skulle drive sin fars virksomhed videre, da hun hverken havde beskæftiget sig med håndværk eller ledelse. Alligevel skrev hun allerede dagen efter til alle bedemændene, at alt ville køre videre, som det plejede. Blot med hende ved bordenden.

Artiklen er en del af en serie, der præsenterer medlemmer af Dansk Håndværk. Find flere virksomhedsportrætter og deres gode råd her hos Dansk Håndværk. 

Der er i alt 6 kistefabrikker i Danmark, hvor Fuglebjerg Kistefabrik sidder på ca. 40 % af markedet. Kistefabrikken har åbent 365 dage om året og 24 timer i døgnet Men det er ikke bare hvide kister, der kommer ud i den anden ende. For en kiste er ikke bare en kiste. I hvert fald ikke hos Fuglebjerg Kistefabrik. Her er der nemlig fokus på individuelle løsninger. Det er stadig primært den traditionelle, hvide kiste i mdf eller spån, der bliver produceret. Men efterspørgslen på farver og andre materialer er voksende.

”For fire år siden malede vi måske en farvet ting hver tredje måned, nu maler vi hvert fald 15 specialting om ugen. Det kan være kister eller urner. Vi har fx en medarbejder ansat til at håndmale tingene. Så der er sket en kæmpe udvikling i at personliggøre den store afsked,” fortæller Hanne Elsner. Sortimentet på kistefabrikken er dermed stort og byder bl.a. på urner af pap eller uld. Kisterne produceres i lige præcis den farve, man ønsker eller i andet end træ, fx pap eller bambus. På samtlige produkter er det muligt at få håndmalet særlige motiver eller mønstre.

Tre gode råd fra mester til mester: 

  1. Tænk fremad hele tiden – det er med til at sikre din virksomhed
  2. Være bevidst om økonomien. Er vi på rette spor? Man skal have styr på det.
  3. Giv aldrig op. Kæmp med alt, hvad du kan.

Du har kun én chance

Da Hanne Elsners far overtog fabrikken i 1979, fulgte der 10 medarbejdere med og en produktion på 1.200 kister om året. I dag har Hanne Elsner 22 fuldtidsmedarbejdere og 5 i flexjob, der på årlig basis producerer 22.000 kister.

Det er rigtig mange kister. Men man fornemmer hurtigt, at Hanne Elsner ikke bare producerer kister på samlebånd, men at kvalitet betyder mindst lige så meget som kvantitet. For når vi taler om kister, så handler det om meget mere end den kasse, vi alle ender i. Det handler om den sidste afsked, der er af meget stor betydning for de pårørende. Det er meget vigtigt for hende at være med til at gøre en forskel.

”Jeg elsker min fabrik over alt på jorden, og vores arbejde er vigtigt. Du kan ikke gøre det om. Du har kun én chance med den sidste afsked. Når kisten er i jorden eller i ovnen, så er det for sent. Det betyder meget for mig at være med til at give de pårørende en mindeværdig dag,” fortæller hun.

Startdialogen.dk

I den sammenhæng har Hanne Elsner fået ideen til og igangsat projektet Startdialogen.dk, der er et værktøj, som gør det nemme at få talt om døden og de ønsker, man måtte have. Både i forhold til sin egen begravelse og som pårørende. Og det gerne inden, at sygdom og død rammer. For når det synes langt ude i fremtiden, er det noget nemmere at tale om. Samtidig ved man aldrig, hvornår det sker.

”Min far var jo kun 58, da han døde, og havde vi ikke haft en kistefabrik, så er jeg ikke sikker på, at jeg havde kendt hans ønsker, eller haft snakken. Og jeg kunne mærke, hvor vigtigt det var for mig, at jeg ikke gjorde noget forkert. At jeg vidste, at det jeg gjorde, var lige efter hans ønske,” fortæller hun.

Det har motiveret Hanne Elsner til at være med til at øge danskernes åbenhed om at tale om døden og nedbryde tabuet. Med projektet holder hun og andre ansatte foredrag til diverse arrangementer, bl.a. på folkeskoler, og de holder åbent hus på fabrikken, hvor besøgende kan blive klogere på, hvordan man kan starte dialogen om, hvad de selv og deres pårørende har af ønsker til den sidste afsked.

”Mange ældre vil jo ikke være til besvær, og så vælger de helst de ukendtes grav. Men måske har de pårørende et behov for at gå et sted hen. Man skal tage dialogen med hele familien, og det er vigtigt, at man gør det, inden man bliver syg og dårlig. Så er det langt nemmere at tale om,” konstaterer Hanne Elsner.

Vi skal hele tiden kigge ind i fremtiden

Også Fuglebjerg Kistefabrik blev ramt af de voldsomme prisstigninger, der fulgte i kølvandet på corona.

”Den største udfordring lige nu er, at træ er steget med 60 % siden corona. Og vi har energipriser, der fiser op og ned og dyr diesel. Jeg får et læs træ én gang om måneden, og det steg med dags varsel på 78.000 kr. Og når jeg ændrer priser her, så er det med en måneds varsel. Der skulle jeg godt nok holde tungen lige i munden,” fortæller Hanne Elsner.

Under normale tilstande ligger udfordringerne mere i at fremtidssikre virksomheden i et tempo, hvor alle kan følge med.

”Vi skal hele tiden tænke fremadrettet. Fx i forhold til miljø, bæredygtighed, farver og print. Vi har bambuskister og bambusurner, og vi prøver hele tiden at være med på det sidste nye. Samtidig skal virksomheden jo kunne følge med. For når vi opfinder noget her, så gør vi det selv. Det skal heller ikke være for omkostningsfyldt at lave et nyt produkt,” fortæller Hanne Elsner om den balancegang, det også er at lede virksomheden ind i fremtiden.

Dansk Håndværk
Islands Brygge 26
2300 København S
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK76065314
P nummer: 1002479704

Kontaktperson

TR
Trine Rofelt
Kommunikationskonsulent
tnr@dhv.dk

Send til en kollega

0.047