23948sdkhjf
Del siden
Annonce

FAKRO reagerer på forhandler-drama

Rockwool og Bygma har i ugens løb været i medierne grundet det afsluttede samarbejde.

Følgende er et interview med FAKRO Danmarks administrende direktør, Jon Tougaard.

Det vakte berettiget opsigt da det kom frem, at Bygma havde stoppet forhandlingen af Rockwool tilbage i foråret 2017 - hvordan ser FAKRO på sagen?

Jeg har ikke nogen kommentar til hvad der er sket mellem de to parter, det mener jeg har været belyst i medierne mere end én gang.

Men kan du sige noget generelt om den slags forhandlinger?

Generelt kan man vel antage, at den ene part er blevet træt af at betale den anden en for stor del af kagen. Det er jo ikke usædvanligt, at leverandørerne skal betale store beløb i form af rabatter, bonus-ditten-og-datten, promotion osv. for at være på hylden - og det betyder ofte på hylden på ens eget lager. Selv for de store aktører i branchen, kommer der en dag hvor man bliver nødt til at sige stop og finde andre græsgange, måske en anden måde at sælge til kunderne på.

Har det en pris når man fravælger en så stor leverandør?

FAKRO er en lille, aktiv spiller på markedet i Danmark. De forhandlere vi arbejder med i 2017 er heller ikke de samme som for 3-4 år siden. Tingene ændrer sig, nye muligheder opstår mens andre forsvinder. Vi ved af erfaring, at bliver forhandlernes medarbejdere først glade for et produkt, så kan det blive svært for dem at arbejde uden -  i hvert fald i en periode. Kunderne råber heller ikke altid juhu når de finder ud af, at de produkter de har været glade for nu ikke længere er at finde i butikken. Det kan have store konsekvenser.

Bygma stoppede samarbejdet med FAKRO samtidig med at de stoppede med Rockwool - er der en sammenhæng dér?

Det er korrekt, at det cirka skete på samme tid, men jeg mener ikke, at der er nogen sammenhæng overhovedet. En forhandler har jo friheden til at vælge og vrage mellem mange leverandører og det er vel det der er sket. Det er en ærlig beslutning fra deres side og helt uden dramatik.

Har det ramt FAKRO hårdt pludselig at miste forhandlingen i en af landets største byggevarekæder?

Det korte svar er NEJ. Når det er sagt, så troede vi helt klart, at det kunne give meget store udfordringer for os i Danmark. Tiden har så vist, at det ikke var tilfældet. FAKRO har så stor et tag i danskerne, at kan man ikke købe FAKRO i én butik, så vælger en stor del af købe vore produkter et andet sted hvor man kan. Fem aktive år har betydet, at man har fået øjnene op for det vi kan, også uden Bygma.

Hvad gjorde I i tiden efter Bygma?

Vi var udsat for stor forvirring blandt kædens egne folk og vores kunder i tiden efter (fra 1. april 2017, red.). Jeg valgte at informere alle relevante om det skete, så der i hvert fald ikke skulle herske tvivl om, at Bygma havde taget beslutningen. Jeg vil ikke kommentere på det konkrete der lå bag beslutningen fra deres side, men jeg vil understrege, at vi gennem 4 år havde et godt samarbejde med Bygma rundt omkring i landet.

Hvad har det betydet for salgsudviklingen i Danmark for FAKRO?

Vi har nogle dygtige forhandlere, som stod med åbne arme da de hørte, at der nu skulle hentes X millioner kroner omsætning ind i deres butikker nærmest natten over. Det var overraskende let at flytte omsætningen fra Bygma og over i de andre forhandlere og det var vores held i uheld. Om det gælder for andre produkter på samme måde, skal jeg lade stå usagt, men det er ikke utænkeligt.

FAKRO Danmark A/S
Bredgade 45
7400 Herning
Herning Kommune
Danmark
CVR nummer: DK35031294

Kontaktperson

Jon Tougaard
Adm. direktør
+45 70252531 jon.tougaard@fakro.dk

Send til en kollega

0.062