23948sdkhjf
Del siden
Annonce

FAKRO: Online er branding og salg

FAKRO Danmark har mange års erfaring med handel via Internettet med eksterne aktører og man vurderer, at det kun er begyndelsen, som vi ser.

Følgende er et kort interview med FAKRO Danmarks adm. direktør, Jon Tougaard.

HVOR LÆNGE HAR FAKRO MARKEDSFØRT PRODUKTER VIA NETTET?

"Siden 2013. Vi var tidligt ude med at sælge lav-kompleks ad de kanaler da vi hurtigt indså to vigtige ting: For det første fik vi plads blandt konkurrenterne på en måde vi ikke kendte fra butikkerne, og for det andet skulle kunden selv forholde sig til hvad han ønskede at købe."

HVILKE ANDRE FORDELE SER KUNDERNE?

"At de kan sidde i ro og mag derhjemme en søndag after når ungerne er lagt i seng og bestille det de skal bruge til nogle gode priser. Desuden er det meget lettere at gennemskue prisniveau, produkter og kvalitet i forhold til pris og der står ikke én og fortæller dig hvad han synes - du bestemmer helt selv."

HVILKE ERFARINGER HAR FAKRO GJORT SIG?

"Vi er blevet klogere og i mellemtiden har konkurrenterne inviteret sig selv ind hos de forskellige aktører. Det var tydeligt i starten, at den slags forhandlere - tidligere Mr 5% - var ugleset i den 'etablerede' branche." Desuden tror jeg, at ledelsen i byggemarkederne havde et ambivalent forhold til deres egne hurtigt voksende online-butikker."

HVORFOR TROR DU AT DET VAR SÅDAN FAT?

De voksede hurtigt, havde ultralave omkostninger, havde fordelen af at de tilhørte et stort, anerkendt byggemarked og pludselig sidder 3-4 mand og omsætter for det en mellemstor butik skal bruge mange kræfter på med langt flere medarbejdere - og omkostninger. Det er fedt på ledelsesniveau, men ude i de fysiske butikker var det knap så skægt. Der manglede typisk en onlinehandelsstrategi."

HVORDAN SER MAN MARKEDET I DAG?

"En udfordring er, at du ikke altid arbejder med fagfolk og derfor bruger vi relativt megen tid på kundeservice selvom det burde ligge ude i butikkerne. Til gengæld er online-folkene hurtige på tasterne, der sker hurtigt noget når vi vil køre kampagner o.l. Online med byggematerialer var nogle få procent da vi startede op, i dag dækker det vel omkring 10% af det samlede marked, 50% til professionelle."

HVORDAN SER FREMTIDEN UD?

"Jeg tror på, at vi vil se flere leverandører tage teten op og etablere egen onlinebutik. Blandt vore konkurrenter kan du købe lofttrapper, skunklemme m.v. hos Dolle, og gardiner til ovenlysvinduer hos Velux. Jeg tror mere på, at forhandlere med et bredt/dybt sortiment af produkter a la Bygmax, Frishop og Stigefabrikken er fremtiden for vore trapper og ovenlysvinduer. De har trafikken - og kunderne."

HVORFOR DET?

"Fordi de fleste gerne vil have valgmuligheder og man gider ikke shoppe gardin ét sted, vindue et andet sted osv. Hvis vi skulle køre egen butik som konkurrerer med forhandlerne, så ville vi jo også gå på kompromis med den 'aftale' vi har med dem om, at de varetager transaktionen med kunden - det gør vi ikke. Vi er gode til produktion, logistik, koordinering m.v., de er gode til kundekontakten."

FAKRO Danmark A/S
Bredgade 45
7400 Herning
Herning Kommune
Danmark
CVR nummer: DK35031294

Kontaktperson

Jon Tougaard
Adm. direktør
+45 70252531 jon.tougaard@fakro.dk

Send til en kollega

0.063