Colas afvikler diesel på egne tankanlæg

| Medlemsnyhed | Indrykket af Colas Danmark A/S

Colas Danmark A/S udskifter almindelig diesel på sine egne tankanlæg med det renere GTL-brændstof, som udleder op til 38 % færre sundhedsskadelige partikler.

Som den første vejentreprenør i Danmark overgår Colas Danmark A/S nu til GTL-brændstof, som er et nyt brændstof herhjemme, der kan erstatte traditionel diesel. Fremover vil den omfattende vogn- og materielpark, som bl.a. tæller over 500 asfaltudlæggere, vejtromler, varevogne og lastbiler, køre på det renere GTL-brændstof, der er lavet på naturgas.

Ved at udskifte diesel med GTL på Colas Danmark A/S’ egne tankanlæg skærer man op til 38 pct. af udledningen af sundhedsskadelige partikler og NOx fra de mange dieselmaskiner og -køretøjer. Dermed tager Colas Danmark A/S endnu et skridt i indsatsen for miljøet og ikke mindst arbejdsmiljøet.

”Vi er meget bevidste om den påvirkning vores anlægsarbejder har for vores omgivelser og ansatte. Med skiftet til GTL får vi en nem og hurtig vej til at begrænse udledningen af partikler, røg og lugt fra vores maskiner og biler. Det kommer både vores medarbejdere, naboer og trafikanter til gode. Særligt ved asfaltarbejde i tætbefolkede byer som København og Aarhus glæder det mig, at vi nu reducerer vores andel af den lokale luftforurening betydeligt”, siger Hans Oluf Krog, adm. direktør i Colas Danmark A/S.

GTL-brændstof – et renere alternativ til diesel
Skiftet til GTL sker i samarbejde med energivirksomheden DCC Energi, som sælger brændstoffet herhjemme. Den store fordel ved GTL er, at det brænder langt renere end diesel, og at det uden videre kan fyldes på en dieselmotor. I forhold til diesel udleder GTL væsentligt færre skadelige partikler, og så er brændstoffet stort set fri for røg og lugt.

”Vi mærker stigende interesse for GTL som et renere alternativ til diesel. Samarbejdet med Colas Danmark A/S understreger, at bygge- og anlægsbranchen tager problemerne med dieselpartikler meget alvorligt, og at man er parat til at gå nye veje for at sænke udledningen. Faktum er, at GTL har et stort potentiale ift. dieselforurening fra lastbiler, entreprenørmaskiner, busser og tog”, siger Christian Heise, adm. direktør i DCC Energi.

Læs mere

Medlemsnyhed

Indrykket af
Colas Danmark A/S

Fabriksparken 40
2600 Glostrup
Danmark
Colas Danmark A/S

Send til en kollega

0.124