23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Dansk Autoværn A/S fylder 90 år og står stærkere end nogensinde

Dansk Autoværn fylder 90 år i 2018 og står på et stærkt fundament, der udvikles yderligere i de kommende år. Virksomheden leverer ikke længere kun løsninger til anlægsprojekter, men bevæger sig over i byggeriet og har succes med det.

Ulrik Toft Marcussen, adm. direktør i Dansk Autoværn fortæller: ”Dansk Autoværn er i en rivende udvikling, og vores forretning, som tidligere primært omhandlede autoværn er nu mere jævnt fordelt på en lang række produktområder, som støjskærme, rækværker, trafikværn, stålkonstruktioner til byggeriet, autoværn mv. Montagen og vedligeholdelsen af vejene, som vi varetager på 80% af alle danske veje, er også store områder for os. Stålkonstruktioner til byggeriet er et nyt forretningsområde for os. Det har vist sig nemt at gå ind på det marked, fordi vi arbejder med de samme kvalitetsnormer og kravsspecifikationer på stålløsningerne til vejene, og fordi vi har det rigtige leverandørnet. Det er jeg meget tilfreds med.”
 
Pris styrer anlægsprojekterne
 
Ulrik Toft Marcussen fortæller: ”Vi har i de senere år set en tendens til at pris har større og større betydning på entrepriserne. Prisen er i dag det klart vigtigste parameter og 100% afgørende for, hvem der får opgaven. Det synes jeg er lidt for unuanceret og en ærgerlig udvikling. Det er selvfølgelig godt, at der kommer mere konkurrence, som sikrer at bygherren får den bedste løsning for pengene, men laveste fællesnævner bliver ofte normen, og det er på bekostning af kvaliteten. Det tror jeg kommer til at hævne sig på vedligeholdelseskontoen i de kommende år, og vi som leverandører er ikke tilfredse med, at vi ikke kan levere den gode og holdbare kvalitet altid.”
 
Mange vejprojekter i de kommende år
 
”Man har i mange år snakket om, at der er leveret nok autoværn i Danmark, men i de kommende 5-10 år ser vi mange nye projekter, som udvidelse af E45, udvidelse over Fyn, Femern forbindelsen og Hærvejsmotorvejen. Derudover er der et stigende trafiktal, som kræver sikkerhed. Jeg ser mange nye muligheder for vores store forretningsområde – sikkerhed på vejene – i fremtiden” siger Ulrik Toft Marcussen.
 
 Udviklingen i Dansk Autoværn
 
Dansk Autoværn var i sin spæde start en produktionsvirksomhed, der med opfindelsen af autoværn kom til at levere autoværn til det meste af verden. Autoværnet blev opfundet og lanceret af stifteren Svend Aage Rasmussen i 1935. Det internationale gennembrud kom i 1951. Se den legendariske film her.

Det gav virksomheden en eksplosiv vækst og satte Danmark på verdenskortet inden for sikkerhed. I dag er virksomheden primært en handelsvirksomhed med en mindre produktion. På grund af mange års erfaring forhandler virksomheden alle de anerkendte produkter til vejene og er markedsleder. ”Vi har i forhold til vores størrelse en unik position på markedet, som bl.a. skyldes at Danmark er et lille land, men også at vores kunder, som primært er Vejdirektoratet, Banedanmark og kommunerne, har ønsket at samarbejde med os i alle årene. Det skylder vi dem en stor tak for,” fortsætter Ulrik Toft Marcussen.

Den 1. december 2016 etablerede Dansk Autoværn et datterselskab i Sverige. ”Vi arbejder hårdt på at komme ind på det svenske marked med hele vores produktprogram. Det har vist sig forholdsvis nemt at komme ind med støjskærme og trafikværn men ikke så nemt at komme ind med autoværn og nogle af de andre produktområder, vi har, men vi fortsætter og har den tid, der skal til for at slå igennem. Vores gode forhold til de store entreprenørvirksomheder gavner os. Ud over Danmark og Sverige har vi en del handel med de andre nordiske lande, som går igennem Silkeborg, og det forventer vi at udvikle, så vi kan etablere endnu en nordisk afdeling,” siger Ulrik Toft Marcussen.
 
Stabile og erfarne medarbejdere
 
Dansk Autoværn har flere medarbejdere, der har haft 30 års jubilæum og virksomheden er præget af stabilitet og stærkt teamwork. Man ønsker at levere den bedste løsning og yde den bedste service til kunderne – det er simpelthen grundstenen, der værnes om, og det har ikke været svært som markedsleder at tiltrække nye folk. Ledelsen har i det seneste år haft fokus på at ansætte unge folk, så der opnås et miks af erfarne og unge kræfter med nye idéer, og det har vist sig at være en god strategi.

 

DAV NORDIC A/S
Tietgensvej 12
8600 Silkeborg
Silkeborg Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34991014
P nummer: 1003044557

Send til en kollega

0.05