23948sdkhjf

Silkeborg Motorvejen er et svendestykke for Dansk Autoværn

Se billederne af, hvad projektets parter kalder Danmarks smukkeste motorvej.
Vejdirektoratet inviterer til ”Danmarks Største Vejfest”, når Silkeborg Motorvejen officielt åbner med royalt snoreklip søndag i denne uge.

Det er mere end syv år siden, at Folketinget vedtog at bruge 6,2 milliarder kroner på at anlægge en cirka 29 kilometer lang motorvejsstrækning mellem Funder og Låsby.

Blandt leverandørerne til det omfattende projekt er Dansk Autoværn, hvor administrerende direktør Ulrik Toft Marcussen ikke er bleg for at betegne Silkeborg Motorvejen som ”et svendestykke i Dansk Autoværns 80-årige historie”.

- Vi er blevet udfordret på en tidligere uset sammensætning af materialer, specielle montagekrav og logistik, der har overgået min vildeste forventning. Samtidig har det været en kæmpe fornøjelse at være med til at skabe denne smukke motorvej, der samtidig er en arkitektonisk sanseoplevelse for trafikanterne og for byens borgere, siger Ulrik Toft Marcussen med henvisning til Preben Skaarup Landskabs arbejde med design af støjskærme, faunapassager, beplantning og broer.

Dansk Autoværn har leveret og monteret 75 kilometer side- og midterautoværn, 8 kilometer rækværk, 4 kilometer paddehegn og en lang række af apteringsarbejder.

Lysende kunst på krydsende broer
En af de helt særlige løsninger, der er udviklet til motorvejen er kantinddækninger på de fem vejbærende broer, der krydser motorvejen.

Broerne fremstår i mørke som lysende kunstværker, der hænger ned fra himlen, men det er rent faktisk broer, som kan passeres af beboere og andre, der ønsker at komme fra den ene del af byen til den anden uden at skulle entrere motorvejen.

Kantinddækningerne består af aluminiumsplader, som i et computergenereret mønster er perforeret med små huller, der danner et helt unikt mønster, som er særligt for hver enkelt bro. Inddækningerne belyses bagfra med LED-lys, og lyset fordeles med reflektionsplader, så det fremstår med samme belysningsstyrke overalt.

Preben Skaarup Landskab har designet den helt særlige støjskærm som pryder landskabet over mere end 5,2 kilometer. Støjskærmen er udviklet i flere udgaver: En gennemsigtig og klar, som gør det muligt for trafikanter at opleve Gudenåen på helt tæt hold ved passage. En mat, grøn støjskærm til skovmæssige områder, der falder naturligt ind i naturen og en stærk orange, som er del af det særlige bymæssige udtryk, hvor trafikanter på motorvejen kan følge byens puls igennem støjskærmen og opleve det særlige orange lys.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125