23948sdkhjf

Manglende erfaring var årsag til letbanes forsinkelse

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ansøgningsmateriale fra Aarhus Letbane var ikke tilstrækkeligt modent, hedder det i evaluering af letbanekaos

En presset tidsplan og manglende erfaring hos Aarhus Letbane og operatøren Keolis var årsagerne til, at den aarhusianske letbane blev tre måneder forsinket. 

Sådan lyder det i en ekstern evaluering, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) har fået lavet om det kaotiske forløb. 

Letbanen skulle have været i drift 23. september 2017, men premieren blev aflyst dagen forinden, fordi man ikke havde fået den nødvendige sikkerhedsgodkendelse. 

Først tre måneder senere fik letbanen lov til at medtage passagerer på strækningen fra hovedbanegården til Aarhus Universitetshospital. 

- Jeg er glad for, at vi med den evaluering, vi nu har modtaget, har fået nogle konkrete forslag, der blandt andet vil kunne hjælpe fremtidige ansøgere om en sikkerhedsgodkendelse, så vi undgår forløb, som vi så det med den indre strækning af Aarhus Letbane, siger Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse. 

Læs også: Transportminister: Vi skal lære af letbanes forsinkelse

Ifølge evalueringen var ansøgningsmaterialet fra Aarhus Letbane ikke tilstrækkeligt modent. 

Det hænger sammen med, at Aarhus Letbane og Keolis først skulle opbygge kompetence på området og samtidig stod over for en meget kompleks lovgivning. 

Dertil kommer, at processen ifølge evalueringen manglede en overordnet "tjekliste" og en vejledende tidsplan. 

Letbanen fik først grønt lys til at køre den 20. december 2017. I tiden op til føg kritikken frem og tilbage mellem letbanens ejere - Aarhus Kommune og Region Midtjylland - samt Trafikstyrelsen. 

Læs også: Rambøll hovedrådgiver på 2,3 milliarders letbaneprojekt

- Vores tillid til styrelsen ligger på et meget lille sted, og det er ikke acceptabelt, at man ikke kan have tillid til en statslig styrelse, lød det blandt andet fra Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard. 

Fra modparten blev der skudt igen: 

- Det basale det er, at de har ikke lavet deres del af arbejdet ordentligt. Det har de bare ikke, sagde vicedirektør i Trafikstyrelsen Kåre Clemmesen. 

På den baggrund besluttede transportministeren at få lavet en ekstern evaluering, som skulle se på, hvad der var gået galt, og hvad man fremadrettet kan lære af processen. 

Læs også: NU åbner Aarhus Letbane

Evalueringen indeholder ni konkrete forslag, der skal medvirke til, at man fremover ikke vil opleve samme udfordringer. 

Det foreslås blandt andet, at datoen for åbningen først besluttes, når alle tilladelser er givet, og jernbanen er helt klar til at køre. 

Letbanen i Aarhus er den første af slagsen herhjemme, men der er også letbaner på vej i Odense og København. 

/ritzau/ 

Mere om: Aarhus Letbane
Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Så er der håndslag på Brøndbys første DGNB-certificerede byggeri

Dobbelt op: Nu er der 1.000 p-pladser under Thomas B. Thriges Gade

Materialernes klimakamp i København

Halvvejs med Ikea-selskabs første boliger i Danmark

Stor ekstraregning venter fynsk renseanlæg

Nyt projekt: - Træ skal være et naturligt valg i etagebyggeri

Nyhedsbrev

34.339 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

100 nye boliger - Forsikringsselskab bygger igen i Ørestad

Installationsbranchen vokser stadig men væksten flader ud

Mere liv på havnen: Struer har fundet vinderhold

Tirpitz-bagmænd sætter vestjyder til at styre nyt BIG-museum i sikkerhed

Godsejer har en plan: Bydel med 1.150 boliger i træ

Nordjysk sportsmekka bliver endnu større

Lokal entreprenør afløser arkæologer ved Nyborg Slot

Mønsterbryder: Bro bliver et par hundrede mio. kr. billigere

Prisen på Kronprinsesse Marys Bro havner pænt under to milliarder

Ugens konkurser - uge 37

Nyt fra bestyrelser og direktioner

PKAs energifond kaster sig over yderligere 1.500 boliger

Aalborg-entreprenør arbejder på 210 brandberørte lejligheder

Se billederne: E&P har bygget Danmarks smukkeste affaldsskur

Top 10: Danmarks største byggecentre

Bliver Europas største: Facadeproducent på opkøb

Dominia udvider topledelsen

To tegnestuer bliver til én: Vil nørde og nytænke rammerne for leg og læring

Nu åbner ny Kalundborgmotorvej

Vækst: Lille geolog-firma skal undersøge forurening i Midtjylland

Maskinfabrik får støtte til effektivisering af teglværksindustrien

Stort arkitektfirma i fyringsrunde

Ugens konkurser - uge 36

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ugens konkurser - uge 35

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Betonprisen 2019 går til Aalborg Portland-direktør

Ugens konkurser - uge 34

Nyt fra bestyrelser og direktioner

AO Johansen sparer sig til bedre bundlinje

Jensen etablerer nyt udviklingsselskab

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom og mød os på FSTA den 2. - 4. oktober

Boligselskab har fokus på komfort!

Det usynlige kan spænde ben for din nye leder

Show Truck, Heavy Metal Tour

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Riwal Danmark får 4 nye maskiner

Hvorfor er det vigtigt at kigge på elevatorens energiforbrug?

Belægninger i ZOO

Robotterne fører sig frem i Danmark – og på hi-messen

Et styrket buildingSMART i Danmark

Valsning af jern og metal

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Kraner - brugte maskiner - udstyr købes kontant

Kursus i CLT-byggeri

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Sulzer Sense IOT

Projektering og udførelse af elektriske installationer.

Ny affugterserie fra Condair

Nyheder på HI messen

H. Skjøde Knudsen og FAB

Certificering i AutoCAD, Revit eller Inventor?

Thin Film Battery - 50x23 mm

Forlæng kølevæskens levetid

Forbo udvider populær gulvserie

Pro-Plast ændre navn til Pro Plast Egergeo

Send til en kollega

0.211