23948sdkhjf

Top 10: Byggeplads til Storstrømsbroen tager form

Anlægget af den ny Storstrømsbro følger tidsplanen. Det første fundament ventes at blive placeret i vandet sidst på året

Et lille halvt år efter første spadestik er flere fysiske tegn på brobyggeri begyndt at vise sig på det sydlige Falster og på Masnedø, hvor anlægget af den nye Storstrømsbro til over 4 mia. kr. har sit udspring.

- Lige nu arbejder vi dels med at etablere byggeplads på Masnedø og dels med nogle forberedende aktiviteter på Falster-siden, fortæller projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet, der fra sin plads i skurvognen på Masnedø giver Licitationen - Byggeriets Dagblad en opdatering på projektet over telefonen.

Enorme produktionshaller
Den nye Storstrømsbro, der bliver Danmarks tredjestørste, erstatter den eksisterende fra 1937 som bindeled mellem Falster og Sjælland. Den bliver fire km lang og vil primært bestå af elementer produceret på en fabrik på Masnedø, der ligger i farvandet små 200 meter syd for Vordingborg. Derfor kræver det også en byggeplads ud over det sædvanlige.

Storstrømsbroen

Omfang : 4 km vej- og jernbanebro
Budget : 4,2 mia. kr. (2018-priser), heraf byggesum: 2,1 mia. kr.
Bygherre : Vejdirektoratet
Hovedrådgiver : Cowi i samarbejde med Dissing+Weitling og Hasløv & Kjærsgaard
Totalentreprenør : Storstroem Bridge Joint Venture I/S (Itinera har ejerskab på 99,98 %, mens de to stiftende parter Condotte og GLF har fået nedskrevet ejerdele til 0,01 %)
Ingeniører : Studio Geotecnico Italiano, Andermann Engineering Denmark ApS, Orbicon A/S, EKJ Rådgivende Ingeniører A/S, Atkins Danmark A/S og Lui Consult ApS
Start : Oktober 2018
Slut : juli 2023 (åbner for bilister i 2022, tog i 2023)

Netop som samtalen foregår, er entreprenørerne i gang med at lave fundamenter til de overdækninger, der skal sikre, at elementproduktionen kan foregå i døgndrift og ikke bliver hæmmet af vejrets luner.

Niels Gottlieb beskriver overdækningerne som på størrelse med hangarer.

- I alt skal vi opføre overdækninger på næsten 30.000 kvm, hvoraf den til den største produktionshal bliver på 15.000 kvm., fortæller han.

Produktionshallen ventes at være klar efter sommerferien, så produktionen af elementer kan begynde i september. Dermed kan det første element til fundamentet blive sejlet ud på pramme og placeres i fjordbunden sidst på året.

Krav til stram koordinering
På Falster er den store opgave lige nu at få etableret de midlertidige foranstaltninger, der er nødvendige under byggeperioden. Det omfatter en dæmning og en vej, der begge skal fjernes igen, når broen indvies for bilister i 2022.

De midlertidige dæmninger opføres i løbet af sommeren. Arbejdet med den midlertidige vej er i gang og skal gerne være klar til påske, da arbejdet koordineres med Banedanmark, som sideløbende med opførelsen af Storstrømsbroen opgraderer banestrækningen Ringsted-Femern.

Netop grænsefladerne med andre projekter er en af de store udfordringer for tidsplanen på Storstrømsbroen. Opgradering af Ringsted-Femern Banen, Elektrificeringsprogrammet og Signalprogrammet, der alle er trukket ud, kan på den eller anden måde få indflydelse på, hvad der kan laves hvornår på Storstrømsbroen.

Betonværk skal testes
Desuden er tidsplanen blevet skærpet, da den italienske totalentreprenør Stor-stroem Bridge Joint Venture (SBJV) under detailprojekteringen blev opmærksom på, at de nødvendige godkendelser og test af betonen til elementfabrikken tager længere tid end ventet at få på plads.

Det har dog ikke væltet tidsplanen, som Vejdirektoratet fastholder med åbning for bilister i 2022 og tog i 2023.

Kontraktunderskrivelsen blev ellers forsinket i nogle måneder som følge af, at SBJV blev tvunget til at justere i konsortiet og køre to af parterne ud på et sidespor.

I dag står konsortielederen Itinera reelt med hele totalentreprenør-ansvaret.

Tid og penge passer
Det er dog lykkedes at finde optimeringer i de fremtidige arbejder, så den samlede tidsplan holder på trods af den forsinkede kontraktunderskrivelse, fortæller Niels Gottlieb.

- Der var lagt en del luft ind i særligt den sidste del af tidsplanen, som vi har spist noget af, siger han.

Og budgettet holder også.

- Vi er ikke stødt på udfordringer budgetmæssigt, og umiddelbart er der heller ikke tegn på, at der skal ændres på det i fremtiden, siger projektchefen.

SBJV har i skrivende stund skrevet kontrakt med flere underleverandører. Med på holdet er flere danske firmaer, herunder anlægsentreprenøren Barslund, maskinudlejningsfirmaet BMS, den lokale nedriver Jens H. Hansen og rådgiverne LE34 og Geo.

Artiklen er en del af temaet De største byggerier.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144