23948sdkhjf

Ny rapport: Det koster nedgravning af Bispeengbuen og fritlægning af å

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det kan koste Københavns og Frederiksberg kommuner op mod 1,38 mia. kr. at omdanne Bispeengbuen til en tunnel og frigive Ladegårdsåen, der løber under den udskældte indfaldsvej.

Finansieringen for at rive Bispeengbuen mellem Nørrebro og Frederiksberg ned, lede trafikken ned i en tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring beløber sig til et sted mellem 940 mio. kr. og 1,38 mia. kr. for Københavns og Frederiksberg kommuner. 

Det skriver TV 2 Lorry

Det fremgår af en rapport, der offentliggøres torsdag, og som TV 2 Lorry er kommet i besiddelse af. Rapporten er bestilt af Københavns og Frederiksberg kommuner og analyserer omkostningerne af alternativer til den nuværende Bispeengbuen. 

Da Bispeengbuen er en motortrafikvej, står staten som ejer, men her har transportminister Ole Birk Olesen (LA) længe haft et ønske om at overdrage ejerskabet til København og Frederiksberg. 

I sidste uge kom det frem, at den nuværende regering efter at have fået indblik i rapporten er villig til at finansiere en tredjedel af udgifterne. 

- Tallene og perspektiverne i den endnu ikke offentliggjorte rapport, har overbevist os om, at staten bør gå ind og medfinansiere projektet. Hvis regeringen fortsætter efter valget, vil vi betale en tredjedel af det beløb, der mangler for at realisere projektet, skrev finansminister Kristian Jensen (V) i en mail til TV 2 Lorry i sidste uge.

Foruden regeringen har Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti også givet tilsagn om at ville støtte projektet økonomisk. Hos De Radikale vil man dog gå skridtet videre, fortæller folketingskandidaten Ruben Kidde, der gennem flere år har haft jævningen af Bispeengbuen som politisk mærkesag.

Han mener, at de to kommuner i fællesskab sagtens kan finde pengene til projektet, men påpeger at det vil kræve, at regeringen giver kommunerne dispensation fra anlægsloftet. 

- Det er velkendt, at man i så store projekter kan få lov til at dispensere fra anlægsloftet. Det har man tidligere set ved metrobyggeriet, siger Ruben Kidde til TV 2 Lorry

Ser på tre muligheder 
Rapporten opstiller tre mulige scenarier for en omlægning af den udskældte motortrafikvej, der hævet i tredje-fjerde sals højde leder seks vejbaners trafik til og fra Ågade og Borups Allé. 

Fælles for de tre scenariers finansieringsbehov er, at rapporten antager, at staten bidrager med 200 mio. kr. - et bidrag, der er allerede er trukket fra i de priser, rapporten benævner. 

To scenarier kortlægger omkostningerne ved at lægge trafikken i en tunnel af forskellig længde og omdanne arealet oven over til grønt område og boligudvikling, mens et tredje scenarie beregner prisen for at erstatte Bispeengbuen med en almindelig vej i terrænhøjde. 

Udregningerne viser, at en kort tunnel fra Udregningerne viser, at en kort tunnel fra S-banens overgang over buen, der munder ud hvor Borups Plads møder Ågade vil koste et sted mellem 630 og 740 mio. kr. afhængigt af antallet af vejbaner i tunnelen, mens finansieringen for et samlet projekt med frigivelse af Ladegårdsåen som klimaløsning og grønt område ligger på mellem 940 mio. kr. og 1,05 mia. kr. 

Prisen er dog forudsat, at der sælges byggeretter til en værdi på omkring 420 mio. kr. på det areal, der blotlægges ved at rive Bispeengbuen ned. 

Ønsker kommunerne i stedet at bygge en længere tunnel fra Hillerødgade til Ågade ved Borups Plads, lyder prisen på mellem 1,13 og 1,38 mia. kr. for et samlet projekt med åen frigivet. Her er prisen forudsat salg af byggeretter for 560 mio. kr. 

Det tredje og sidste scenarie, rapporten opstiller, er, at man i stedet for at grave en tunnel og frigive åen river Bispeengbuen ned og anlægger en helt almindelig vej med enten fire eller seks spor. Dette vil koste mellem 130 og 140 mio. kr.

 

Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt fra direktioner og bestyrelser

Skibet er ladet med DGNB-guld og livsstilsboliger

Se genbrugsstation bygget af genbrugsmaterialer

Dansk Halbyggeri bag domicilbyggeri i Grenaa

Træt af planløst byggeri - flere kommuner får stadsarkitekt og arkitekturpolitik

KPC går i jorden på 19 etagers boligtårn

191 boliger - de øverste godt 60 meter oppe - skyder centralt i Randers

Nyhedsbrev

34.290 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Cembrit siger farvel til sit fødested

Fremtidens projekt- og risikostyring
Rådgiver har mangedoblet staben: - Vi har aldrig haft en kassekredit

Moderne byggematerialer kan redde din ryg

11 skal bygge Ølgods nye demenscenter

Biblioteksskole bliver til 350 studieboliger

Bygherre bruger en kvart milliard på projekt nummer tre med studieboliger i og omkring København

Pankas' topchef stopper

Teglproducents levende murværk baner vej for kunst i byggeriet

Specialfremstillede, "levende" mursten vækker interesse blandt arkitekter

NCC fremtidssikrer sig - åbner ny grusgrav

Lokal kæmpe tager 21.000 kvm boligbyggeri i Nørresundby

Fremtidens projekt- og risikostyring
- Det, der før tog ”nogle få år”, tager nu nogle få uger

Building Awards: Så er det tid til at nominere byggeriets frontløbere

Ingeniørspirer giver bæredygtige bud på Hvidovres kunstige øer

Hoffmann tæt på 900 millioner i første halvår

Ni entreprenører mister en milliard på toplinjen

Boligselskab vil se nyskabelse i boligområde ved Aarhus

Fjernkøl i fire etaper: Med backup-køl fra en 30 meter dyb kridtsø

Kemp & Lauritzen sælger datterselskab til Bravida

Spadestik på historisk bakketop

Nye lufthavne i Grønland bliver realitet trods politisk strid

1

Rødt glas pillet ned på udskældt Østerport-byggeri

Ugens konkurser - uge 32

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Vil give nyt liv til glemt og tildækket tunnel

Sommerens konkurser - uge 27 - 31

Stort københavnsk hotelbyggeri forsinket et halvt år

Udgravning til jernbane afslører farligt stof

Person såret efter arbejdsulykke på byggeplads

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Sikkerhedstest af ny metro presser tidsplan for åbning

Ny alliance vil fremtidssikre murerfaget

Rådgivende ingeniører har rekordindtjening for femte år i træk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kan du montere en kabelbinder på 1 sekund?

Læs Dansk VVS, nr. 7 – 2019

Sangberg byder Cameron Clarke velkommen til(bage)

Nyt samarbejde mellem fynske Cabicon a/s og Intercable Group

Specialtilpasset elevator til hotel restaureringsprojekt

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Invitation: Gratis konference om digitalisering i bygge- og anlægsbranchen

Udlejning af doserings-/blandingsmaskiner

Mød vores team i renovering & indeklima

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Unilite / ABV teknik - din stærke partner i mekanisk brandventilation

VVS-Grossist tilbyder drive-in

Intern auditering af SKS og KLS samt ledelsesevaluering

Håndtering af mangler i byggeriet

Centrum Pæle A/S ansætter ingeniør til salg af energipæle

EN 50110

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Reception

Dansk Halbyggeri til 1. spadestik på utraditionel vis

Det perfekte match

Metsä Wood Kerto® LVL til de præfabrikerede træelementer.

Panelbyg Aps er importør af Vacu Stone Lifte

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Send til en kollega

0.179