23948sdkhjf

Fra 14 skæve til 14 gode millioner: Vi er lykkedes med at skabe et brand

En dedikeret marketingsindsats, en ny struktur og en toptunet produktion i Hampen. Det er ifølge medejer og adm. direktør Ole Dalsgård Nielsen, hvad det har krævet at vende en årrække med underskud til overskud i midtjyske Superwood.

– Det er ting, vi har arbejdet med i et godt stykke tid, der nu for alvor er begyndt at vise sig, forklarer Ole Dalsgård Nielsen om det netop offentliggjorte årsregnskab.

Her er bruttofortjenesten vokset fra 16,3 til 30,4 mio. kr., mens resultatet før skat, der i 2018/19 lød på minus 14 mio. kr., nu har skiftet fortegn og således lander på 14,1 mio.

Drilsk norsk fer og not

Superwood-direktøren peger først og fremmest på den norske del af forretningen, når han skal forklare den markante fremgang.

– Vi har fået ændret strukturen, så alt det, vi sælger i Norge, nu er rykket ind på den nye fabrik i Hampen, som vi i samme ombæring har fået gjort mere effektiv, forklarer han.

Den nye fabrik, der stod færdig for halvandet år siden, betyder også, at producenten af facade- og terrassebrædder nu har et fuldautomatisk setup, og kan tilbyde sine kunder flere løsninger end tidligere.

– Og når man producerer beklædningsbrædder til Norge, er det et krav, at der er endetræs fer og not, hvilket vi ikke kunne levere før, men det kan vi altså også nu, fortæller Ole Dalsgård Nielsen.

Tidligere blev produkterne til Norge bearbejdet hos en norsk samarbejdspartner, mens Superwood stod for den imprægnering, der er blevet virksomhedens vartegn.

– Men det er ikke særligt hensigtsmæssigt at man er to produktionsvirksomheder om det samme produkt, så det betyder meget for både kvaliteten og effektiviteten, at vi har kunnet samle det, lyder det fra direktøren.

Et langt, sejt marketingstræk

Ole Dalsgård Nielsen overtog Superwood, det daværende Hampen Træforarbejdning, sammen med to partnere i 2013. Siden fulgte seks år med underskud, men ser man bort fra 2018/19’s norske genvordigheder, har det langt hen ad vejen været en bevidst prioritering.

– Det har hængt sammen med marketingsstrategien, hvor vi ret hurtigt besluttede at satse på blandt andet nogle relativt dyre TV-kampagner i både Danmark, Norge og Sverige, og generelt har vi brugt mange kræfter på at brande os i de lande, fortæller Ole Dalsgård Nielsen om strategien på virksomhedens primære markeder. 

Og det er hans klare indtryk, at TV-tiden nu bærer frugt.

– Efterspørgslen er vokset voldsomt de senere år, og dels skyldes det nok den stigende fokus og generelle efterspørgsel på træ i byggeriet, men det er også mit indtryk, at vi i høj grad har fået slået vores navn fast, forklarer Ole Dalsgård Nielsen.

– Vi har også brugt mange kræfter på sociale medier og på at påvirke vores kunders kunder, og den del har nok særligt båret frugt den sidste tid, hvor der på grund af corona har været en masse aflyste messer og diverse restriktioner i forhold til at mødes, lyder vurderingen.

Skal man dømme efter de første fire måneder af det nye regnskabsår, tyder meget også på, at Superwood nu for alvor har fået slået sit navn fast i kundernes bevidsthed.

– Alle de gode takter, vi har kunnet se, er fortsat ind i det nye år, og måske endda med mere kraft; september, som vi lige har lukket bøgerne på, ser på mange måder ud til at være den bedste måned hos os nogensinde, fortæller Ole Dalsgård Nielsen.

Superwood A/S
mio. kr. 2019/20 2018/19
Bruttofortjeneste  30,4 16,3
Resultat før af- og nedskrivninger 14,5 0,88
Resultat før skat 14,1 -14,0
Årets resultat 11,5 - 14,0
Balancesum 39,6 37,5
Egenkapital 18,4 - 23,8
Gns. antal ansatte 25 25
Regnskabsåret blev afsluttet 31. maj 2020.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094