23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2019/S 216-530969
Offentliggjort
08.11.2019
Udbudstype
Resultat

Udbyder

Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

Rammeaftale for bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn


Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse

Bekendtgørelse om indgåede kontrakter

Resultat af udbudsproceduren

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Postadresse: Arsenalvej 55
By: Hjørring
NUTS-kode: DK0
Postnummer: 9800
Land: Danmark
Kontaktperson: Udbudsjurist Christian Norup
E-mail: FES-UES06@MIL.DK
Telefon: +45 25425886

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.ejendomsstyrelsen.dk

I.2) Information om fælles indkøb
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Rammeaftale for bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn

Sagsnr.: 2018/004773
II.1.2) Hoved-CPV-kode
71000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES) varetager alle bygge- og anlægsprojekter på Forsvarsministeriets etablissementer i Danmark. Udbuddet vedrører således en rammeaftale, der har til formål at dække FES' behov for bygherrerådgivning samt byggeledelse og fagtilsyn i forbindelse med gennemførelse af bygge- og anlægsprojekter.

Rammeaftalen struktureres i 3 geografisk opdelte områder indeholdende 2 delaftaler pr. område.

Aftalegrundlaget for nærværende rammeaftale er ABR Forenklet med FES' tilføjelser og fravigelser samt Ydelsesbeskrivelsen for Byggeri og Landskab 2018 (YBL18) og Ydelsesbeskrivelsen for Bygherrerådgivning 2013. FES forbeholder sig retten til at kræve fremtidige rådgivningsopgaver udført efter ydelsesbeskrivelser, der udgives i rammeaftalens løbetid, ligesom FES forbeholder sig retten til at foretage tilføjelser og/eller fravigelser til disse.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: ja
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 215 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 1 Nordjylland

Delkontraktnr.: 1
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
71500000
71311000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK05
NUTS-kode: DK04
Hovedudførelsessted:

Ved direkte tildelinger er udførelsesstedet Nordjylland.

Ved miniudbud er udførelsesstedet Nordjylland eller Midtjylland.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Ordregivers bygningsportefølje består af ca. 6.500 bygninger, herunder bl.a.:

Kontorer og administration, auditorium og undervisning, indkvarteringsbygning, laboratorium, musikøvelokale, arkivfaciliteter, værksted (standard), værksted (specialværksted), værksted (hangar), garageringshangar/vask, garage (standard), lager (opvarmet, indehold arbejdspladser), depot (varmet og uopvarmet), depot opvarmet inkl. vaskefaciliteter mv., stålhal, infirmeri, idrætshal, skydebaner, anlæg, veje og infrastruktur, landingsbaner, kajanlæg og havneudvidelse, fysisk sikkerhed og perimetersikring.

Bygningerne er af forskellig alder og stand.

Der henvises i øvrigt til etablissementsoversigten, der oplister størstedelen af Ordregivers etablissementer, herunder type og geografisk placering.

Ordregiver ejer endvidere 187 fredede bygninger, der fordeler sig således:

Delaftale 3 Vestjylland: 1

Delaftale 4 Sydjylland: 2

Delaftale 5 Vestsjælland: 2

Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 182 (82 på Østsjælland og 100 på Bornholm)</p>

Der vil være stor diversitet i opgavetyperne, som forventes at omhandle både nybyg, tilbygning, renovering, modernisering, vedligehold mv. Der må endvidere forventes en større mængde opgaver vedrørende kontor- og uddannelsesfaciliteter samt byggerier med et højt installationsteknisk niveau, sikrede faciliteter (mekanisk og elektronisk) samt byggerier vedrørende miljø- og energioptimering, herunder klimasikring. Opgaverne vil ligeledes være af større og mindre karakter samt kompleksitet, ligesom det må forventes, at projekterne gennemføres i forskellige udbuds- og entrepriseformer.

— ----------------

Delaftalen tildeles til de 2 tilbudsgivere, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Honoraraftaler under rammeaftalen tildeles gennem direkte tildeling eller miniudbud. Kriterierne for valget mellem direkte tildeling og miniudbud fremgår af rammeaftalen pkt. 7. Ved anvendelse af miniudbud sendes honoraraftalen i miniudbud blandt de i alt 4 rådgivere på delaftale 1 og delaftale 2.

Honoraraftaler under rammeaftalen vil indeholde de i bilag 4 (Ydelsesskema) afkrydsede ydelser for så vidt angår bygherrerådgiver, byggeledelse og fagtilsyn. Indholdet af de enkelte honoraraftaler kan dog variere i art og omfang, og Ordregiver er ikke underlagt et krav om, at alle de afkrydsede ydelser i ydelsesbeskrivelsen skal indgå i hver enkelt honoraraftale.

Der gøres opmærksom på, at honoraraftaler kan indeholde både bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn, hvorfor tilbudsgiver skal råde over alle disse fagdiscipliner - enten alene, ved hjælp af en støttende virksomhed eller som en sammenslutning af virksomheder. Såfremt tilbudsgiver anvender underrådgivere, forbeholder Ordregiver sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiveren selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem Ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete honoraraftale, hvis Ordregiver udnytter denne adgang.

— -------------

Ordregiver har opstillet en række begrænsninger i forhold til, hvilke og hvor mange delaftaler, en tilbudsgiver kan vinde.

1) En tilbudsgiver kan maksimalt tildeles plads på én delaftale pr. område samt kun tildeles plads på to ud af tre områder på rammeaftalen.

2) Tilbudsgiver kan alene blive rangeret som nr. 1 på én delaftale ud af 6 delaftaler på nærværende rammeaftale.

3) Ordregiver udbyder ligeledes en rammeaftale for totalrådgivning. Tilbudsgiver kan kun tildeles én delaftale pr. område på tværs af de to rammeaftaler. Ydermere kan en tilbudsgiver samlet set kun tildeles tre pladser på tværs af de to rammeaftaler.

4) Ovenstående begrænsninger suspenderes, hvis der kommer for få konditionsmæssige tilbud.

Der henvises til udbudsbetingelserne for en uddybende beskrivelse af ovenstående.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Organisation / Vægtning: 40 %
Kvalitetskriterium - Navn: Proces / Vægtning: 30 %
Pris - Vægtning: 30 %
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 2 Midtjylland

Delkontraktnr.: 2
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
71500000
71311000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK05
NUTS-kode: DK04
Hovedudførelsessted:

Ved direkte tildelinger er udførelsesstedet Midtjylland.

Ved miniudbud er udførelsesstedet Nordjylland eller Midtjylland.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Ordregivers bygningsportefølje består af ca. 6.500 bygninger, herunder bl.a.:

Kontorer og administration, auditorium og undervisning, indkvarteringsbygning, laboratorium, musikøvelokale, arkivfaciliteter, værksted (standard), værksted (specialværksted), værksted (hangar), garageringshangar/vask, garage (standard), lager (opvarmet, indehold arbejdspladser), depot (varmet og uopvarmet), depot opvarmet inkl. vaskefaciliteter mv., stålhal, infirmeri, idrætshal, skydebaner, anlæg, veje og infrastruktur, landingsbaner, kajanlæg og havneudvidelse, fysisk sikkerhed og perimetersikring.

Bygningerne er af forskellig alder og stand.

Der henvises i øvrigt til etablissementsoversigten, der oplister størstedelen af Ordregivers etablissementer, herunder type og geografisk placering.

Ordregiver ejer endvidere 187 fredede bygninger, der fordeler sig således:

Delaftale 3 Vestjylland: 1

Delaftale 4 Sydjylland: 2

Delaftale 5 Vestsjælland: 2

Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 182 (82 på Østsjælland og 100 på Bornholm)

Der vil være stor diversitet i opgavetyperne, som forventes at omhandle både nybyg, tilbygning, renovering, modernisering, vedligehold mv. Der må endvidere forventes en større mængde opgaver vedrørende kontor- og uddannelsesfaciliteter samt byggerier med et højt installationsteknisk niveau, sikrede faciliteter (mekanisk og elektronisk) samt byggerier vedrørende miljø- og energioptimering, herunder klimasikring. Opgaverne vil ligeledes være af større og mindre karakter samt kompleksitet, ligesom det må forventes, at projekterne gennemføres i forskellige udbuds- og entrepriseformer.

— ----------------

Delaftalen tildeles til de 2 tilbudsgivere, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Honoraraftaler under rammeaftalen tildeles gennem direkte tildeling eller miniudbud. Kriterierne for valget mellem direkte tildeling og miniudbud fremgår af rammeaftalen pkt. 7. Ved anvendelse af miniudbud sendes honoraraftalen i miniudbud blandt de i alt 4 rådgivere på delaftale 1 og delaftale 2.

Honoraraftaler under rammeaftalen vil indeholde de i bilag 4 (Ydelsesskema) afkrydsede ydelser for så vidt angår bygherrerådgiver, byggeledelse og fagtilsyn. Indholdet af de enkelte honoraraftaler kan dog variere i art og omfang, og Ordregiver er ikke underlagt et krav om, at alle de afkrydsede ydelser i ydelsesbeskrivelsen skal indgå i hver enkelt honoraraftale.

Der gøres opmærksom på, at honoraraftaler kan indeholde både bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn, hvorfor tilbudsgiver skal råde over alle disse fagdiscipliner - enten alene, ved hjælp af en støttende virksomhed eller som en sammenslutning af virksomheder. Såfremt tilbudsgiver anvender underrådgivere, forbeholder Ordregiver sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiveren selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem Ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete honoraraftale, hvis Ordregiver udnytter denne adgang.

— -------------

Ordregiver har opstillet en række begrænsninger i forhold til, hvilke og hvor mange delaftaler, en tilbudsgiver kan vinde.

1) En tilbudsgiver kan maksimalt tildeles plads på én delaftale pr. område samt kun tildeles plads på to ud af tre områder på rammeaftalen.

2) Tilbudsgiver kan alene blive rangeret som nr. 1 på én delaftale ud af 6 delaftaler på nærværende rammeaftale.

3) Ordregiver udbyder ligeledes en rammeaftale for totalrådgivning. Tilbudsgiver kan kun tildeles én delaftale pr. område på tværs af de to rammeaftaler. Ydermere kan en tilbudsgiver samlet set kun tildeles tre pladser på tværs af de to rammeaftaler.

4) Ovenstående begrænsninger suspenderes, hvis der kommer for få konditionsmæssige tilbud.

Der henvises til udbudsbetingelserne for en uddybende beskrivelse af ovenstående.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Organisation / Vægtning: 40 %
Kvalitetskriterium - Navn: Proces / Vægtning: 30 %
Pris - Vægtning: 30 %
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 3 Vestjylland

Delkontraktnr.: 3
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
71500000
71311000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK041
NUTS-kode: DK032
NUTS-kode: DK031
Hovedudførelsessted:

Ved direkte tildelinger er udførelsesstedet Vestjylland.

Ved miniudbud er udførelsesstedet Vestjylland eller Sydjylland + Fyn.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Ordregivers bygningsportefølje består af ca. 6.500 bygninger, herunder bl.a.:

Kontorer og administration, auditorium og undervisning, indkvarteringsbygning, laboratorium, musikøvelokale, arkivfaciliteter, værksted (standard), værksted (specialværksted), værksted (hangar), garageringshangar/vask, garage (standard), lager (opvarmet, indehold arbejdspladser), depot (varmet og uopvarmet), depot opvarmet inkl. vaskefaciliteter mv., stålhal, infirmeri, idrætshal, skydebaner, anlæg, veje og infrastruktur, landingsbaner, kajanlæg og havneudvidelse, fysisk sikkerhed og perimetersikring.

Bygningerne er af forskellig alder og stand.

Der henvises i øvrigt til etablissementsoversigten, der oplister størstedelen af Ordregivers etablissementer, herunder type og geografisk placering.

Ordregiver ejer endvidere 187 fredede bygninger, der fordeler sig således:

Delaftale 3 Vestjylland: 1

Delaftale 4 Sydjylland: 2

Delaftale 5 Vestsjælland: 2

Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 182 (82 på Østsjælland og 100 på Bornholm)

Der vil være stor diversitet i opgavetyperne, som forventes at omhandle både nybyg, tilbygning, renovering, modernisering, vedligehold mv. Der må endvidere forventes en større mængde opgaver vedrørende kontor- og uddannelsesfaciliteter samt byggerier med et højt installationsteknisk niveau, sikrede faciliteter (mekanisk og elektronisk) samt byggerier vedrørende miljø- og energioptimering, herunder klimasikring. Opgaverne vil ligeledes være af større og mindre karakter samt kompleksitet, ligesom det må forventes, at projekterne gennemføres i forskellige udbuds- og entrepriseformer.

— ----------------

Delaftalen tildeles til de 2 tilbudsgivere, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Honoraraftaler under rammeaftalen tildeles gennem direkte tildeling eller miniudbud. Kriterierne for valget mellem direkte tildeling og miniudbud fremgår af rammeaftalen pkt. 7. Ved anvendelse af miniudbud sendes honoraraftalen i miniudbud blandt de i alt 4 rådgivere på delaftale 1 og delaftale 2.

Honoraraftaler under rammeaftalen vil indeholde de i bilag 4 (Ydelsesskema) afkrydsede ydelser for så vidt angår bygherrerådgiver, byggeledelse og fagtilsyn. Indholdet af de enkelte honoraraftaler kan dog variere i art og omfang, og Ordregiver er ikke underlagt et krav om, at alle de afkrydsede ydelser i ydelsesbeskrivelsen skal indgå i hver enkelt honoraraftale.

Der gøres opmærksom på, at honoraraftaler kan indeholde både bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn, hvorfor tilbudsgiver skal råde over alle disse fagdiscipliner - enten alene, ved hjælp af en støttende virksomhed eller som en sammenslutning af virksomheder. Såfremt tilbudsgiver anvender underrådgivere, forbeholder Ordregiver sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiveren selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem Ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete honoraraftale, hvis Ordregiver udnytter denne adgang.

— -------------

Ordregiver har opstillet en række begrænsninger i forhold til, hvilke og hvor mange delaftaler, en tilbudsgiver kan vinde.

1) En tilbudsgiver kan maksimalt tildeles plads på én delaftale pr. område samt kun tildeles plads på to ud af tre områder på rammeaftalen.

2) Tilbudsgiver kan alene blive rangeret som nr. 1 på én delaftale ud af 6 delaftaler på nærværende rammeaftale.

3) Ordregiver udbyder ligeledes en rammeaftale for totalrådgivning. Tilbudsgiver kan kun tildeles én delaftale pr. område på tværs af de to rammeaftaler. Ydermere kan en tilbudsgiver samlet set kun tildeles tre pladser på tværs af de to rammeaftaler.

4) Ovenstående begrænsninger suspenderes, hvis der kommer for få konditionsmæssige tilbud.

Der henvises til udbudsbetingelserne for en uddybende beskrivelse af ovenstående.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Organisation / Vægtning: 40 %
Kvalitetskriterium - Navn: Proces / Vægtning: 30 %
Pris - Vægtning: 30 %
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 4 Sydjylland + Fyn

Delkontraktnr.: 4
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
71500000
71311000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK041
NUTS-kode: DK032
NUTS-kode: DK031
Hovedudførelsessted:

Ved direkte tildelinger er udførelsesstedet Sydylland + Fyn.

Ved miniudbud er udførelsesstedet Vestjylland eller Sydjylland + Fyn.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Ordregivers bygningsportefølje består af ca. 6.500 bygninger, herunder bl.a.:

Kontorer og administration, auditorium og undervisning, indkvarteringsbygning, laboratorium, musikøvelokale, arkivfaciliteter, værksted (standard), værksted (specialværksted), værksted (hangar), garageringshangar/vask, garage (standard), lager (opvarmet, indehold arbejdspladser), depot (varmet og uopvarmet), depot opvarmet inkl. vaskefaciliteter mv., stålhal, infirmeri, idrætshal, skydebaner, anlæg, veje og infrastruktur, landingsbaner, kajanlæg og havneudvidelse, fysisk sikkerhed og perimetersikring.

Bygningerne er af forskellig alder og stand.

Der henvises i øvrigt til etablissementsoversigten, der oplister størstedelen af Ordregivers etablissementer, herunder type og geografisk placering.

Ordregiver ejer endvidere 187 fredede bygninger, der fordeler sig således:

Delaftale 3 Vestjylland: 1

Delaftale 4 Sydjylland: 2

Delaftale 5 Vestsjælland: 2

Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 182 (82 på Østsjælland og 100 på Bornholm)

Der vil være stor diversitet i opgavetyperne, som forventes at omhandle både nybyg, tilbygning, renovering, modernisering, vedligehold mv. Der må endvidere forventes en større mængde opgaver vedrørende kontor- og uddannelsesfaciliteter samt byggerier med et højt installationsteknisk niveau, sikrede faciliteter (mekanisk og elektronisk) samt byggerier vedrørende miljø- og energioptimering, herunder klimasikring. Opgaverne vil ligeledes være af større og mindre karakter samt kompleksitet, ligesom det må forventes, at projekterne gennemføres i forskellige udbuds- og entrepriseformer.

— ----------------

Delaftalen tildeles til de 2 tilbudsgivere, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Honoraraftaler under rammeaftalen tildeles gennem direkte tildeling eller miniudbud. Kriterierne for valget mellem direkte tildeling og miniudbud fremgår af rammeaftalen pkt. 7. Ved anvendelse af miniudbud sendes honoraraftalen i miniudbud blandt de i alt 4 rådgivere på delaftale 1 og delaftale 2.

Honoraraftaler under rammeaftalen vil indeholde de i bilag 4 (Ydelsesskema) afkrydsede ydelser for så vidt angår bygherrerådgiver, byggeledelse og fagtilsyn. Indholdet af de enkelte honoraraftaler kan dog variere i art og omfang, og Ordregiver er ikke underlagt et krav om, at alle de afkrydsede ydelser i ydelsesbeskrivelsen skal indgå i hver enkelt honoraraftale.

Der gøres opmærksom på, at honoraraftaler kan indeholde både bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn, hvorfor tilbudsgiver skal råde over alle disse fagdiscipliner - enten alene, ved hjælp af en støttende virksomhed eller som en sammenslutning af virksomheder. Såfremt tilbudsgiver anvender underrådgivere, forbeholder Ordregiver sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiveren selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem Ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete honoraraftale, hvis Ordregiver udnytter denne adgang.

— -------------

Ordregiver har opstillet en række begrænsninger i forhold til, hvilke og hvor mange delaftaler, en tilbudsgiver kan vinde.

1) En tilbudsgiver kan maksimalt tildeles plads på én delaftale pr. område samt kun tildeles plads på to ud af tre områder på rammeaftalen.

2) Tilbudsgiver kan alene blive rangeret som nr. 1 på én delaftale ud af 6 delaftaler på nærværende rammeaftale.

3) Ordregiver udbyder ligeledes en rammeaftale for totalrådgivning. Tilbudsgiver kan kun tildeles én delaftale pr. område på tværs af de to rammeaftaler. Ydermere kan en tilbudsgiver samlet set kun tildeles tre pladser på tværs af de to rammeaftaler.

4) Ovenstående begrænsninger suspenderes, hvis der kommer for få konditionsmæssige tilbud.

Der henvises til udbudsbetingelserne for en uddybende beskrivelse af ovenstående.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Organisation / Vægtning: 40 %
Kvalitetskriterium - Navn: Proces / Vægtning: 30 %
Pris - Vægtning: 30 %
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 5 Vestsjælland

Delkontraktnr.: 5
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
71500000
71311000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK022
NUTS-kode: DK021
NUTS-kode: DK014
NUTS-kode: DK01
NUTS-kode: DK013
Hovedudførelsessted:

Ved direkte tildelinger er udførelsesstedet Vestsjælland.

Ved miniudbud er udførelsesstedet Vestsjælland eller Østsjælland + Bornholm.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Ordregivers bygningsportefølje består af ca. 6.500 bygninger, herunder bl.a.:

Kontorer og administration, auditorium og undervisning, indkvarteringsbygning, laboratorium, musikøvelokale, arkivfaciliteter, værksted (standard), værksted (specialværksted), værksted (hangar), garageringshangar/vask, garage (standard), lager (opvarmet, indehold arbejdspladser), depot (varmet og uopvarmet), depot opvarmet inkl. vaskefaciliteter mv., stålhal, infirmeri, idrætshal, skydebaner, anlæg, veje og infrastruktur, landingsbaner, kajanlæg og havneudvidelse, fysisk sikkerhed og perimetersikring.

Bygningerne er af forskellig alder og stand.

Der henvises i øvrigt til etablissementsoversigten, der oplister størstedelen af Ordregivers etablissementer, herunder type og geografisk placering.

Ordregiver ejer endvidere 187 fredede bygninger, der fordeler sig således:

Delaftale 3 Vestjylland: 1

Delaftale 4 Sydjylland: 2

Delaftale 5 Vestsjælland: 2

Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 182 (82 på Østsjælland og 100 på Bornholm)

Der vil være stor diversitet i opgavetyperne, som forventes at omhandle både nybyg, tilbygning, renovering, modernisering, vedligehold mv. Der må endvidere forventes en større mængde opgaver vedrørende kontor- og uddannelsesfaciliteter samt byggerier med et højt installationsteknisk niveau, sikrede faciliteter (mekanisk og elektronisk) samt byggerier vedrørende miljø- og energioptimering, herunder klimasikring. Opgaverne vil ligeledes være af større og mindre karakter samt kompleksitet, ligesom det må forventes, at projekterne gennemføres i forskellige udbuds- og entrepriseformer.

— ----------------

Delaftalen tildeles til de 2 tilbudsgivere, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Honoraraftaler under rammeaftalen tildeles gennem direkte tildeling eller miniudbud. Kriterierne for valget mellem direkte tildeling og miniudbud fremgår af rammeaftalen pkt. 7. Ved anvendelse af miniudbud sendes honoraraftalen i miniudbud blandt de i alt 4 rådgivere på delaftale 1 og delaftale 2.

Honoraraftaler under rammeaftalen vil indeholde de i bilag 4 (Ydelsesskema) afkrydsede ydelser for så vidt angår bygherrerådgiver, byggeledelse og fagtilsyn. Indholdet af de enkelte honoraraftaler kan dog variere i art og omfang, og Ordregiver er ikke underlagt et krav om, at alle de afkrydsede ydelser i ydelsesbeskrivelsen skal indgå i hver enkelt honoraraftale.

Der gøres opmærksom på, at honoraraftaler kan indeholde både bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn, hvorfor tilbudsgiver skal råde over alle disse fagdiscipliner - enten alene, ved hjælp af en støttende virksomhed eller som en sammenslutning af virksomheder. Såfremt tilbudsgiver anvender underrådgivere, forbeholder Ordregiver sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiveren selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem Ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete honoraraftale, hvis Ordregiver udnytter denne adgang.

— -------------

Ordregiver har opstillet en række begrænsninger i forhold til, hvilke og hvor mange delaftaler, en tilbudsgiver kan vinde.

1) En tilbudsgiver kan maksimalt tildeles plads på én delaftale pr. område samt kun tildeles plads på to ud af tre områder på rammeaftalen.

2) Tilbudsgiver kan alene blive rangeret som nr. 1 på én delaftale ud af 6 delaftaler på nærværende rammeaftale.

3) Ordregiver udbyder ligeledes en rammeaftale for totalrådgivning. Tilbudsgiver kan kun tildeles én delaftale pr. område på tværs af de to rammeaftaler. Ydermere kan en tilbudsgiver samlet set kun tildeles tre pladser på tværs af de to rammeaftaler.

4) Ovenstående begrænsninger suspenderes, hvis der kommer for få konditionsmæssige tilbud.

Der henvises til udbudsbetingelserne for en uddybende beskrivelse af ovenstående.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Organisation / Vægtning: 40 %
Kvalitetskriterium - Navn: Proces / Vægtning: 30 %
Pris - Vægtning: 30 %
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:

Delaftale 5 Østsjælland + Bornholm

Delkontraktnr.: 6
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
71500000
71311000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK022
NUTS-kode: DK021
NUTS-kode: DK014
NUTS-kode: DK01
NUTS-kode: DK013
Hovedudførelsessted:

Ved direkte tildelinger er udførelsesstedet Østsjælland + Bornholm.

Ved miniudbud er udførelsesstedet Vestsjælland eller Østsjælland + Bornholm.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Ordregivers bygningsportefølje består af ca. 6.500 bygninger, herunder bl.a.:

Kontorer og administration, auditorium og undervisning, indkvarteringsbygning, laboratorium, musikøvelokale, arkivfaciliteter, værksted (standard), værksted (specialværksted), værksted (hangar), garageringshangar/vask, garage (standard), lager (opvarmet, indehold arbejdspladser), depot (varmet og uopvarmet), depot opvarmet inkl. vaskefaciliteter mv., stålhal, infirmeri, idrætshal, skydebaner, anlæg, veje og infrastruktur, landingsbaner, kajanlæg og havneudvidelse, fysisk sikkerhed og perimetersikring.

Bygningerne er af forskellig alder og stand.

Der henvises i øvrigt til etablissementsoversigten, der oplister størstedelen af Ordregivers etablissementer, herunder type og geografisk placering.

Ordregiver ejer endvidere 187 fredede bygninger, der fordeler sig således:

Delaftale 3 Vestjylland: 1

Delaftale 4 Sydjylland: 2

Delaftale 5 Vestsjælland: 2

Delaftale 6 Østsjælland + Bornholm: 182 (82 på Østsjælland og 100 på Bornholm)

Der vil være stor diversitet i opgavetyperne, som forventes at omhandle både nybyg, tilbygning, renovering, modernisering, vedligehold mv. Der må endvidere forventes en større mængde opgaver vedrørende kontor- og uddannelsesfaciliteter samt byggerier med et højt installationsteknisk niveau, sikrede faciliteter (mekanisk og elektronisk) samt byggerier vedrørende miljø- og energioptimering, herunder klimasikring. Opgaverne vil ligeledes være af større og mindre karakter samt kompleksitet, ligesom det må forventes, at projekterne gennemføres i forskellige udbuds- og entrepriseformer.

— ----------------

Delaftalen tildeles til de 2 tilbudsgivere, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Honoraraftaler under rammeaftalen tildeles gennem direkte tildeling eller miniudbud. Kriterierne for valget mellem direkte tildeling og miniudbud fremgår af rammeaftalen pkt. 7. Ved anvendelse af miniudbud sendes honoraraftalen i miniudbud blandt de i alt 4 rådgivere på delaftale 1 og delaftale 2.

Honoraraftaler under rammeaftalen vil indeholde de i bilag 4 (Ydelsesskema) afkrydsede ydelser for så vidt angår bygherrerådgiver, byggeledelse og fagtilsyn. Indholdet af de enkelte honoraraftaler kan dog variere i art og omfang, og Ordregiver er ikke underlagt et krav om, at alle de afkrydsede ydelser i ydelsesbeskrivelsen skal indgå i hver enkelt honoraraftale.

Der gøres opmærksom på, at honoraraftaler kan indeholde både bygherrerådgivning, byggeledelse og fagtilsyn, hvorfor tilbudsgiver skal råde over alle disse fagdiscipliner - enten alene, ved hjælp af en støttende virksomhed eller som en sammenslutning af virksomheder. Såfremt tilbudsgiver anvender underrådgivere, forbeholder Ordregiver sig retten til at kræve, at visse centrale opgaver udføres direkte af tilbudsgiveren selv. En opgave kan karakteriseres som central, når opgaven fordrer et intensivt og vedvarende samarbejde mellem Ordregiver og tilbudsgiver, eller når opgaven kræver en særlig grad af fortrolighed. Det vil fremgå af den konkrete honoraraftale, hvis Ordregiver udnytter denne adgang.

— -------------

Ordregiver har opstillet en række begrænsninger i forhold til, hvilke og hvor mange delaftaler, en tilbudsgiver kan vinde.

1) En tilbudsgiver kan maksimalt tildeles plads på én delaftale pr. område samt kun tildeles plads på to ud af tre områder på rammeaftalen.

2) Tilbudsgiver kan alene blive rangeret som nr. 1 på én delaftale ud af 6 delaftaler på nærværende rammeaftale.

3) Ordregiver udbyder ligeledes en rammeaftale for totalrådgivning. Tilbudsgiver kan kun tildeles én delaftale pr. område på tværs af de to rammeaftaler. Ydermere kan en tilbudsgiver samlet set kun tildeles tre pladser på tværs af de to rammeaftaler.

4) Ovenstående begrænsninger suspenderes, hvis der kommer for få konditionsmæssige tilbud.

Der henvises til udbudsbetingelserne for en uddybende beskrivelse af ovenstående.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Organisation / Vægtning: 40 %
Kvalitetskriterium - Navn: Proces / Vægtning: 30 %
Pris - Vægtning: 30 %
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Offentligt udbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2019/S 115-282594
IV.2.8) Oplysninger om opsigelse af dynamisk indkøbssystem
IV.2.9) Oplysninger om ophør af indkaldelse af tilbud i form af en forhåndsmeddelelse

Del V: Kontrakttildeling

Delkontraktnr.: 1
Betegnelse:

Delaftale 1 Nordjylland

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
01/11/2019
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 9
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: ja
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Brix & Kamp A/S
CVR-nummer: 21115134
Postadresse: Boech-Hansens Vej 3
By: Aalborg
NUTS-kode: DK05
Postnummer: 9000
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Kuben Management A/S
CVR-nummer: 28693036
Postadresse: Ellebjergvej 52, 2. sal
By: København
NUTS-kode: DK01
Postnummer: 2450
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delkontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: 20 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 20 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del V: Kontrakttildeling

Kontraktnr.: 2
Delkontraktnr.: 2
Betegnelse:

Delaftale 2 Midtjylland

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
01/11/2019
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 10
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: ja
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: H+ ARKITEKTER
CVR-nummer: 19267946
Postadresse: Hillerødgade 30B
By: København
NUTS-kode: DK01
Postnummer: 2200
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: SKALA Arkitekter A/S
CVR-nummer: 14842985
Postadresse: Rædersgade 3, 3. sal
By: Horsens
NUTS-kode: DK04
Postnummer: 8700
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delkontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: 30 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 30 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del V: Kontrakttildeling

Kontraktnr.: 3
Delkontraktnr.: 3
Betegnelse:

Delaftale 3 Vestjylland

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
01/11/2019
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 12
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: ja
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: SKALA Arkitekter A/S
CVR-nummer: 14842985
Postadresse: Rædersgade 3, 3. sal
By: Horsens
NUTS-kode: DK04
Postnummer: 8700
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Brix & Kamp A/S
CVR-nummer: 21115134
Postadresse: Boech-Hansens Vej 3
By: Aalborg
NUTS-kode: DK05
Postnummer: 9000
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delkontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: 20 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 20 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del V: Kontrakttildeling

Kontraktnr.: 4
Delkontraktnr.: 4
Betegnelse:

Delaftale 4 Sydjylland + Fyn

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
01/11/2019
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 10
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: ja
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Rambøll Danmark A/S
CVR-nummer: 35128417
Postadresse: Hannemanns Allé 53
By: København S
NUTS-kode: DK01
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: COWI A/S
CVR-nummer: 44623528
Postadresse: Parallelvej 2
By: Kongens Lyngby
NUTS-kode: DK021
Postnummer: 2800
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delkontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: 45 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 45 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del V: Kontrakttildeling

Kontraktnr.: 5
Delkontraktnr.: 5
Betegnelse:

Delaftale 5 Vestsjælland

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
01/11/2019
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 11
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: ja
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Orbicon A/S
CVR-nummer: 21265543
Postadresse: Linnés Allé 2
By: Taastrup
NUTS-kode: DK021
Postnummer: 2630
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Sweco Danmark A/S
CVR-nummer: 64065628
Postadresse: Buddingevej 272
By: S&oslash;borg
NUTS-kode: DK021
Postnummer: 2860
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delkontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: 40 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 40 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del V: Kontrakttildeling

Kontraktnr.: 6
Delkontraktnr.: 6
Betegnelse:

Delaftale 5 Østsjælland + Bornholm

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
01/11/2019
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 10
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: ja
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: COWI A/S
CVR-nummer: 44623528
Postadresse: Parallelvej 2
By: Kongens Lyngby
NUTS-kode: DK021
Postnummer: 2800
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Officielt navn: Rambøll Danmark A/S
CVR-nummer: 35128417
Postadresse: Hannemanns Allé 53
By: København S
NUTS-kode: DK021
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delkontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: 60 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 60 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

1) Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, iBinder. Det er tilbudsgivers ansvar at holde sig opdateret om eventuelle offentliggørelser på iBinder. For adgang til udbudsmaterialet skal tilbudsgiver være registreret som bruger. Registrering er vederlagsfri;

2) Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være gældende;

3) Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem, iBinder;

4) Tilbudsgiver skal som en del af sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudsloven § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på;

5) Tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiver er omfattet af de i udbudsloven § § 135-136 nævnte udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudsloven § 138;

6) Forinden meddelelse om opfordring til at afgive tilbud, skal tilbudsgiver fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et i henhold til udbudsloven § § 151-152, jf. § 153. Dokumentationen, som vil blive indhentet til verificering af oplysninger afgivet i ESPD’et forud for meddelelse om tildeling, omfatter:

— serviceattest eller lignende dokumentation, herunder

- uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene,

- certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene,

- erklæring under ed, eller såfremt en sådan ikke anvendes i tilbudsgivers hjemland, en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig eller administrativ myndighed, for en notar eller for en kompetent faglig organisation

Dokumentationen skal være udstedt af den kompetente myndighed inden for de seneste 6 måneder før fremsendelse til Ordregiver.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud, Nævnenes Hus
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600

Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 3.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 6, stk. 4.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000

Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
06/11/2019

Send til en kollega

0.499