23948sdkhjf

Østerport Station - renovering

København Ø, Danmark

Kontrakt
Hovedentreprise
Fase
Afsluttet
Størrelse
4.900 kvm
Start
Maj 2017
Slut
September 2019
Adresse
Oslo Pl. 8
2100 København Ø
Kategorier

Den nye Østerport Station er et trafikknudepunkt, hvor bl.a. den nye metrolinje skal forbindes med busser, fjerntog og S-tog. Adgangen fra den nye underjordiske metrostation skal ske gennem en ny indgang i stationens vestgavl, hvorfra kunderne via et centralt transitområde kan nå andre offentlige transportmuligheder.

Efter istandsættelsen forventes det, at en del af den tunge pendlertrafik fra Nørreport Station vil flytte til Østerport Station, og for at fremtidssikre og ruste Østerport Station til de mange ekstra kunder, er stationens gulv bl.a. gennemrenoveret, så det kan modstå det øgede slid. Derudover er bygningens dækkonstruktion forstærket på undersiden, så den samlede bæreevne er i stand til at leve op til fremtidens krav.

For at sikre en velfungerende og tryg station, som samtidig har et optimalt flow af mennesker i både dag- og aftentimerne, har Swecos belysningsspecialister stået for lysdesignet på hele stationen. Lysdesignet skal understøtte wayfinding, så det bliver let at orientere sig på stationen. Eksempelvis er der etableret lys langs med trapper og i ganglinjer. Derudover er belysningsdesignet med til at understrege bygningens unikke arkitektur og rumlighed.

Udover billetsalg og kundeservice er der, som en del af moderniseringen, indrettet café- og butikslejemål til Joe & The Juice, 7-Eleven og Espresso House. Desuden huser stationen en tandlægeklinik.

Østerport Station er en fredet bygning, som er opført tilbage i 1896-97. Da arbejdet med istandsættelsen gik i gang, ønskede Slots- og Kulturstyrelsen, at stationen i videst muligt omfang skulle tilbageføres til sit oprindelige udseende. Som led i istandsættelsen har arkitekter og ingeniører studeret bygningens originale tegninger, og flere steder er stationen ført tilbage til sin oprindelige form. Eksempelvis har man indvendigt genetableret de originale, dobbelthøje sidehvælv og genskabt de oprindelige rumhøjder ved at fjerne flere lag af nedhængte lofter, som gennem tiderne har tildækket de oprindelige lofter. 

Derudover har man ved hjælp af farvearkæologi identificeret de originale farvekoder på bl.a. bygningens træværk, som i dag er ført tilbage til sit oprindelige udtryk med grønne og røde grundfarver, der visse steder er suppleret med stafferinger i gule og blå nuancer. Også bygningens bindingsværksfacader og tag er renoveret, ligesom det originale terrazzogulv er genetableret. Her har man på trappetrinene integreret gul terrazzo i det lyse gulv, så svagtseende kan færdes sikkert på stationen.

Centrale aktører
  • Bygherre
  • Aarsleff Rail A/S
    Hovedentreprenør
  • Sweco Danmark A/S
    Totalrådgiver
  • Underrådgiver
Er din virksomhed central aktør i projektet? Tilføj den nu.

Dette er en gratis service. Tilføj din virksomhed som deltager på projektet. Din virksomhed vil efterfølgende blive vist, hvis den godkendes som central aktør.

Indlæg fra arkitekter, ingeniører, entreprenører og bygherrer
Er I med i projektet? Tilføj et indlæg nu.

Du skal logge ind for at fortsætte

Log indBliv medlem
Tilføj billeder eller videoer til projektet

Send til en kollega

0.137