23948sdkhjf

Ny Ellebjerg - transfer ved Øresundsbanen (CRSH7)

København, Hovedstaden, Hovedstaden

Fase
Planlægning
Budget
50.000.000 kr.
Størrelse
10000 kvm
Start
2018
Slut
2024
Kategorier

CRSH7 er et af flere projekter på/ved Ny Ellebjerg Station, som tilsammen skal skabe sammenhæng imellem en kommende Metrostationen, Køge Bugt Banen, KØR perronen, den fremtidige nye ringbaneperron og den nordøstlige forplads samt perroner ved Øresundsbanen og adgang til den sydlige forplads som en del af dette projekt.
CRSH6 er en underjordisk forplads/”Concourse Hall”, hvor en hovedentreprise er på vej i udbud. CRSH5 er en underjordisk transfer tunnel, som går under hovedsporene og den eksisterende bro, der bærer Køgebugt banen over hovedsporene. CRSH5 er udført.
Nærværende projekt CRSH7 er en tilslutningsløsning til Øresundssporene der forbinder de fremtidige perroner til Øresundsbanen.
Metrostationen på Ny Ellebjerg station bliver en underjordisk station beliggende nord for Køgebugt banen.
For at skabe sammenhæng imellem metrostationen, Køge bugt Banen, KØR perronen, den fremtidige nye ringbaneperron og den nordøstlige forplads skal der udføres en underjordisk forplads/”Concourse Hall” (benævnt ”CRSH6”), en underjordisk transfer tunnel, som går under hovedsporene og den eksisterende bro, der bærer Køgebugt banen over hovedsporene (benævnt ”CRSH5”) samt det indeværende projekt, en tilslutningsløsning til Øresundssporene der forbinder de fremtidige perroner til Øresundsbanen (benævnt ”CRSH7”) og til den sydlige forplads.
Udførelse af perronerne på Øresundsbanen vil give mulighed for, at Ny Ellebjerg station kan betjene Ringsted/Roskilde, uden at skulle passere København H, som derved bliver aflastet. Samtidigt vil projektet give bedre, og mere direkte forbindelse til store dele af Amager, bl.a. i Ørestad og til lufthavnen.
De nye perroner til Øresundsbanen etableres som 2 sideliggende perroner, med en længde på hver ca. 320 m, så de kan blive betjent med Fremtidens Tog. Foruden forbindelse til de øvrige stationsområder via transfertunnellen vil der også være direkte adgang til Følager og Gl. Køge Landevej. Strækningen er TEN spor og krav til tekniske specifikationer til interoperabilitet (TSI) skal derfor overholdes.
Der skal i CRSH7 udføres 2 sideperroner samt en tilslutningsløsning der forbinder perronerne til resten af stationsområdet.

Hovedprojekt
Delprojekt(er)
Centrale aktører
  • Metroselskabet I/S
    Bygherre
  • Arkitema K/S
    Arkitekt
  • Cowi A/S
    Ingeniør
Er din virksomhed central aktør i projektet? Tilføj den nu.

Dette er en gratis service. Tilføj din virksomhed som deltager på projektet. Din virksomhed vil efterfølgende blive vist, hvis den godkendes som central aktør.

Indlæg fra arkitekter, ingeniører, entreprenører og bygherrer
Er I med i projektet? Tilføj et indlæg nu.

Du skal logge ind for at fortsætte

Log indBliv medlem
Produkter og løsninger
Er jeres produkt eller løsning anvendt? Tilføj nu.

Du skal logge ind for at fortsætte

Log indBliv medlem
Tilføj billeder eller videoer til projektet

Send til en kollega

0.156