23948sdkhjf

Stærk logistik skaber nye samhandelsmønstre

Leverancer direkte til byggepladserne har erstattet faste besøg til de lokale tømmerhandler for HS Tømrer & Snedker efter, at firmaet har flyttet sine køb til Otimera.
Henrik Søgaard fra HS Tømrer & Snedkerfirma i Viborg gennemførte for seks måneder siden et pristjek, som viste, at han overraskende nok ville få mere værdi ud af at købe sine byggematerialer hos Optimera i Aalborg frem for i de lokale tømmerhandler i Viborg.

Opdagelsen blev syretestet, bestod sin prøve, og i dag kører Optimeras lastbiler dagligt med leverancer til HS Tømrer & Snedkerfirmas byggepladser, mens firmaets 20 svende og lærlinge undgår spildtid på landevejen.

- Vi er gået fra selv at pendle til at blive en del af et stort rutenet. Før brugte svendene rigtig meget tid på at køre til og fra de lokale tømmerhandler. Nu får vi alle materialer leveret direkte på byggepladserne og kan bruge al vores tid og energi dér. Det styrker fokus på kerneopgaven, som jo er at bygge for vores kunder. Jeg oplever en stor tilfredshed med konceptet hele vejen rundt – fra svende til kunder, siger Henrik Søgaard fra HS Tømrer & Snedkerfirma.

Understøtter forretningsmodellen
HS Tømrer & Snedkerfirma udfører i dag alle former for tømrer- og snedkerarbejde samt murerarbejde. Opgaverne spænder vidt fra byggesagsbehandling, opførelse af parcelhuse, til- og ombygninger, erhvervsbyggeri, licitationsbyggeri, renoveringer samt mange forsikringssager. Alsidigheden i opgaver stiller krav om fleksibilitet og pålidelighed hos materialeleverandøren.

For Henrik Søgaard er det vigtigt, at svendene selv bestiller de materialer, de skal bruge. Han fremhæver derfor samarbejdet med byggemarkedskæden og måden, det understøtter den decentrale måde, tømrerfirmaet drives på.

Har fjernet lager og spild
Med mange småopgaver, der er umulige at planlægge, havde HS Tømrer & Snedkerfirma tidligere et stort lager, som svendene kunne plukke af. Det er væk i dag.

- Vi behøver ikke være lagerførende i noget som helst, fordi vi hos Optimera kan bestille materialerne fra dag til dag. Ud fra et forretningsmæssigt synspunkt er det en stor fordel, fordi jeg slipper for en stor økonomisk binding og den potentielle risiko for svind, siger Henrik Søgaard og fortsætter:

- I stedet for lageret har jeg oprettet en plads på værkstedet til Optimeras leverancer. Materialerne bliver leveret færdigpakket og klar til den enkelte opgave, så svendene bare skal hente dem. Det minder om det koncept, man kender fra VVS- og elektrikerbranchen.

- I det hele taget er vores materialeindkøb blevet væsentlig mere nøjagtigt. Vi køber mere præcist ind til hver opgave, så vi har mindre overskudsmateriale. Og det materiale, vi har for meget, bliver afhentet af Optimera. Det eneste, vi skal gøre, er at pakke det ind i plastik og stille det ved Optimera-skiltet på byggepladsen. Det sparer også en masse spildtid, fordi vi slipper for selv at skulle køre med det, slutter Henrik Søgaard.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141