23948sdkhjf

150 studerende designer nyt oplevelsescenter nær Aalborg

De Digitale Dage ruster igen fremtidens byggefolk på alle niveauer til fremtidens udfordringer 

På tre dage skal 150 nordjyske studerende og elever komme med deres skarpeste bud på et nyt besøgscenter ved det gamle vandtårn i Hammer Bakker. Og ikke nok med det - deres forslag skal også leve op til nye skrappe bæredygtighedskrav.

Konkurrencen er en del af De Digitale Dage, som samler en række uddannelser inden for byggeriet i denne uge.

- Der er stigende forventninger til, at aktørerne inden for byggebranchen formår at samarbejde og koordinere tæt på tværs af byggeriets mange led. Ikke mindst set i lyset af, at der er kommet nye krav til bæredygtighed og CO2-beregninger her i det nye år, , fortæller Søren Nissen, projektleder for De Digitale Dage og lektor på byggeriuddannelserne, Professionshøjskolen UCN, i en pressemeddelelse om arrangementet.

- Her er De Digitale Dage unik, fordi vi samler studerende og elever fra alle byggeriets fag sammen med virksomhederne, fortsætter han.

De studerende komme fra uddannelser som tømrer, murer, bygningskonstruktør, installatør og ingeniør. Derudover deltager repræsentanter fra den danske byggebranche i arrangementet, der foregår 22.-24. marts i Aalborg.

Arbejde med alle aspekter

Studerende og elever bliver delt ind i grupper sammen med medarbejdere fra rådgiver- og ingeniørvirksomheder i hele Nordjylland. I løbet af de tre dage skal de udarbejde et dispositionsforslag til et nyt besøgscenter ved Hammer Bakker nord for Aalborg med det gamle vandtårn i centrum. Til slut skal de præsentere deres forslag for en dommerkomité.

- Det er en virkelig spændende case for de studerende, hvor de får mulighed for at arbejde med alle aspekter i forhold til design af et byggeri, forklarer Kjeld Svidt, lektor, Institut for Byggeri, By og Miljø, Aalborg Universitet.

- De skal tænke over tilgængelighed, indeklima, bæredygtighed, økonomi, tidsplan og meget mere. Det kræver i den grad samarbejde på højt niveau. Samtidig skal de bruge de nyeste digitale værktøjer inden for byggeriet, påpeger han også.

Casens bygherre, Foreningen Vandtårnet i Hammer Bakker, har allerede planer om at lave en ombygning af vandtårnet, så det i fremtiden bliver et udsigts- og oplevelsestårn.

Nordjysk partnerskab

De Digitale Dage er et partnerskab mellem Professionshøjskolen UCN, Aalborg Universitet og EUC Nord. Derudover er Techcollage som noget nyt blevet en del af partnerkredsen, der over en treårig periode har fået 1,6 mio. kr. i støtte fra Grundejernes Investeringsfond. I år har arrangementet særligt fokus på bæredygtighed og grøn omstilling.

- Netop fordi De Digitale Dage er et aktivt eksperimentarium for det tværfaglige samarbejde kan vi med fokus på bæredygtighed træne, facilitere, observere og uddrage læring fra, hvordan vi får alle med, når man skal planlægge et bæredygtigt bygge- eller renoveringsprojekt, siger Mikkel Drejer Raunslund, uddannelseschef for EUX på Techcollage.

Resultaterne fra De Digitale Dage opsamles i læringsprodukter, som skal skabe værdi for den danske byggebranche og byggeriets uddannelser på alle niveauer i Danmark. De bliver gjort tilgængelige på dedigitaledage.dk.

De Digitale Dage

De Digitale Dage er et samarbejde mellem Professionshøjskolen UCN, Aalborg Universitet, Techcollage og EUC Nord. 

I 2023 er det 14. gang, De Digitale Dage afholdes. Det sker i dagene 22.-24. marts.

Målet med De Digitale Dage er at samle alle byggeriets parter med henblik på at afprøve og præsentere de digitale redskaber samt at simulere virkeligheden for de studerende.

Under dagene kommer de studerende og erhvervslivet blandt andet til at arbejde med LCA beregninger indeklima, statiske principper, energi, bæredygtighed, sikkerhed, tilgængelighed, tidsplan, økonomi, byggepladsindretning og Building information management (BIM).

Tilrettelæggelsen og gennemførelsen af De Digitale Dage 2023 sker i samarbejde med Cowi og DI Byggeri.

De Digitale Dage er støttet af Konstruktørforeningen, Grundejernes Investeringsfond og We Build Denmark.

Kilde: Professionshøjskolen UCN

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109