23948sdkhjf

Sverige protesterer igen over Lynetteholm

De svenske miljømyndigheder har bedt den danske miljøstyrelse redegøre for, hvordan den vil kompensere for Lynetteholms blokering af Østersøen

Seks svenske miljømyndigheder afkræver den danske miljøstyrelse et svar på, hvordan den har tænkt sig at kompensere for den kommende kunstige halvø Lynetteholms blokering af Øresund, som Dansk Hydraulisk Institut har beregnet til at være 0,25 procent af vand- og saltgennemstrømningen i Østersøen. Det skriver Ingeniøren.

Tiltagene kan fx være kompenserende udgravninger på havbunden.

Brevet med anmodningen er sendt fra den svenske forvaltningsmyndighed på miljøområdet, Naturvardsverket, på vegne af dem samt Statens Geotekniska Institut, det statslige svenske meteorologiske- og hydrologiske-institut SMHI, den svenske pendant til den danske trafikstyrelse Trafikverket, den svenske myndighed for vandmiljøet Havs- och Vattenmyndigheten og Länsstyrelsen i Kalmar.

I brevet bemærker den svenske miljøstyrelse, at andre større projekter med indvirkning på Øresund tidligere er blevet bevilget med en betingelse om en ‘nulløsning’. Det bør også gælde for Lynetteholm-projektet, anfører svenskerne.

Desuden påpeger styrelsen, at Sverige endnu ikke er præsenteret for, hvorvidt den foreslåede kompensationsforanstaltning påtænkes gennemført eller en begrundelse for ikke at gøre det.

- De svenske myndigheder er stadig bekymrede over, om Lynetteholm kan få indflydelse på flowet af vandstrømme i Øresund, hvilket kan påvirke iltindhold og saltholdighed i Østersøen, skriver de seks svenske myndigheder i brevet.

- Fordi Øresund er blevet ramt og kan blive påvirket i fremtiden af flere virksomheder, er en nulløsning vigtig at fastholde, når det kommer til projekter, hvilket potentielt kan påvirke nuværende forhold både i Øresund og på større afstand.

De tilføjer, at de desuden ser et øget behov for, at de svenske og danske myndigheder på ny gennemgår konsekvenserne af de kumulative effekter af alle planlagte og påbegyndte projekter i Øresund, som kan have indflydelse på gennemløbet samt muligheden for at minimere dens påvirkning.

Jacob Steen Møller, der er tidligere DHI-divisionsdirektør og DTU-chef og bl.a. har ledet DHI's arbejde for Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen, har tidligere været kritisk over for miljøforholdene ved Lynetteholm og ser derfor på tilfredshed med svenskernes henvendelse:

- Det er glædeligt og naturligt, at Naturvårdsverket fremfører behovet for kompenserende foranstaltninger i forhold til blokeringen af Kongedybet. Jeg påpegede problemet med gennemstrømningen overfor Transportministeren, By&Havn og Folketingets Trafikudvalget i maj 2021, så det er på tide at sagen tages op, siger Jacob Steen Møller til Ingeniøren.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073