23948sdkhjf

Udpeger rådgiver til ny metrolinje

Klimabelastning er et omdrejningspunkt for bygherre og rådgivere på den kommende M5-metrolinje

Opgaven som rådgiver på miljøkonsekvensvurdering, ledningsomlægninger og anlægsprojektering af Københavns nyeste metrolinje, M5, er nu fundet. Konsortiet Cowi-Arup-JV, der dækker over Cowi og Ove Arup & Partners Denmark, løber med opgaven.

– Vi byder rådgiverne velkomne på projektet og ser frem til samarbejdet om at løfte den vigtige samfundsopgave, som det er at undersøge og planlægge hovedstadens kommende metrolinje. Miljøkonsekvensvurderingen er en meget vigtig del af denne proces, siger Russell Saltmarsh, projektdirektør på M5 i Metroselskabet, i en pressemeddelelse om rådgivervalget.

Det er Københavns Kommune, staten og Frederiksberg Kommune, der har besluttet at igangsætte miljøkonsekvensvurderingen af metrolinje M5. Metroselskabet har valgt rådgiverholdet efter et EU-udbud, og processen har været gennemført efter reglerne om ”konkurrencepræget dialog”.

Klima, digitalisering og effektivitet

Projektdirektør Russel Saltmarsh peger blandt andet på, at Metroselskabet med M5 sigter mod at reducere klimabelastningen med 50 pct. sammenlignet med tidligere linjer.

Det element går igen i hos vindernes første kommentarer til nyheden:

– Visionen for bæredygtighed i projektet er meget ambitiøs, og innovation og digitalisering bliver helt centrale elementer i udviklingen af nye løsninger – uden at gå på kompromis med kundeoplevelsen eller sikkerheden, siger Flemming Billeskov Nissen, projektdirektør hos Cowi.

– Vi ser frem til at samarbejde med vores partnere på dette visionære projekt, hvor vi kan udnytte vores ekspertiser inden for design og udvikling af bæredygtige transportsystemer og ikke mindst smukke, effektive og trygge passageroplevelser, der vil løfte verdens bedste metro til næste niveau, siger Alison Norrish, projektdirektør hos Arup, om selskabets indgang til projektet.

Fire tilbudsgivere var prækvalificeret til at byde på rådgiverkontrakten: Artelia Aecom M5, Cowi-Arup-JV, Niras / N:E:W og Rambøll Atkins M5 JV.

I løbet af den kommende tid vil Metroselskabet også vælge rådgivere til blandt andet arbejdet med arealer og rettigheder samt opgaven som assessor.

Metrolinje M5

Den nye metrolinje M5 skal sikre metro til både eksisterende byområder samt til nye bydele samt bidrage byudvikling i de nye byområder på Kløverparken, Refshaleøen og Lynetteholm.

Linjen, der skal undersøges, består af 10 stationer fra København H via Islands Brygge, Amagerbrogade og Refshaleøen til Lynetteholm og Østerport samt et afgreningskammer til en eventuelt kommende Øresundsmetro. Derudover skal der udarbejdes en perspektivundersøgelse af muligheden for at lukke ringen mellem København H og Østerport med flere stationer.

Miljøkonsekvensrapporten af M5 skal undersøge alle relevante miljømæssige perspektiver ved den valgte linje, stationer og rimelige alternativer. De miljømæssige perspektiver inkluderer blandt andet væsentlige direkte og indirekte virkninger på eksempelvis befolkningen og menneskers sundhed, støj og vibrationer, den biologiske mangfoldighed samt påvirkning på blandt andet jordarealer, jordbund, vand, luft og klima og kulturarv.

Metroselskabet har et mål om at reducere klimabelastningen fra nye metrolinjer, inklusiv M5, med 50 pct. sammenlignet med tidligere linjer. Samtidig skal der højt fokus på kundeoplevelsen, metroens bidrag til byen samt arbejdet med sikkerhed og arbejdsmiljø både i anlæg og drift. Dette vil derfor være hovedudfordringer, som alle kommende rådgivere også skal bidrage til at finde løsninger på.

Kilde: Metroselskabet

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105