23948sdkhjf

Aarsleff vinder nyt: Bliver en af landets største stationer

Der er tale om sidste etape på København Syd, hvor entreprenøren i forvejen er kendt

Arbejdet med at ombygge Ny Ellebjerg til København Syd er godt i gang, og nu har Metroselskabet valgt den entreprenør, der skal stå for sidste etape. 

Etapen går på at etablere de nye perroner langs Øresundsbanen samt etablere en gangtunnel under selve banen, så passagerer kan komme til og fra det underjordiske omstigningsområde.

Vinderen er et konsortium bestående af Aarsleff Rail A/S og Per Aarsleff A/S, der allerede er involveret i arbejdet med selve omstigningsområdet på København Syd, der står klar i 2024. 

De nye Øresundsperroner og gangtunnel forventes at stå klar i 2025.

-  Når Øresundsperronerne er klar til brug, vil de medvirke til, at København Syd hurtigt bliver blandt landets største stationer og indtager sin rolle som vigtigt trafikknudepunkt for regionen og hele landet, siger direktør i Metroselskabet, Erik Skotting, i en pressemeddelelse.

- Med Øresundsperronerne får vi mulighed for at binde en sløjfe på den pakke af projekter, som vi har udført i Ny Ellebjerg-området for Metroselskabet, lyder det fra adm. direktør i Aarsleff Rail, Thomas Mollerup.

Om projektet

  • København Syd (tidligere Ny Ellebjerg) bliver et nyt regionalt og nationalt trafikknudepunkt med metroen, tre S-togslinjer, regional- og fjerntog fra Fyn, Jylland og det øvrige Sjælland samt mulighed for internationale tog fra Tyskland og Sverige.
  • Stationen kommer til at aflaste København H, der i dag har for meget trafik. 
  • Selve omstigningsområdet, der skaber forbindelse mellem metroen, S-tog, Køge Bugt-banen og København-Ringsted, åbner i 2024, mens den nye Øresundsperron åbner i 2025. 
  • Når det underjordiske omstigningsområde åbner i 2024, åbner samtidig forlængelsen af metrolinjen M4.

Kilde: Metroselskabet

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14