Byggepladsen ved Ryparken Station er i disse dage fyldt med Sundolitts hvide blokke af ekspanderet polystyren. I løbet af de seneste par måneder er der lagt 2.700 m³ hvide blokke ned i jorden, dækket til med græsanlæg for derefter at stå klar som bærende ramper til et stisystem, der løber hen over Helsingørmotorvejen til det grønne område ved Ryparken på den anden side.
- Vi har på Nordhavnsvej valgt, at der bygges Sundolitt ind i stiruten for at reducere trykket i forbindelse med opfyldning over Lersøgrøften – det underjordiske afløbsbassin på stedet. Hvis vi kun fyldte op med jord under stiruten, ville jordtrykket blive for stort i forhold til, hvad Lersøgrøften er dimensioneret til. Sundolitt er med til at gøre opfyldningen over Lersøgrøften lettere, udtaler Søren Aarslew-Jensen, teknik- og projekteringschef på Nordhavnsvejprojektet.
Københavns Kommune, der ejer grunden, har ud fra statiske beregninger fra Rambøll, valgt at benytte Sundolitts ekspanderet polystyren. På trods af sit omfang på 2,40 x 1,20 x 0,5 meter vejer blokkene kun ca. 20 kg pr. m3, hvilket giver en vægt på kun 30 kg på en blok.
Sundolitts ekspanderet polystyren er tidligere benyttet i anlæggelse af ramper ved afkørsel Greve Syd i 2006 i forbindelse med udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen. Her valgte man ekspanderet polystyren, da motorvejsramperne skulle bygges oven på 13-17 m blød bund med begrænset bæreevne.