To DSB-bygninger i København har som de første i Danmark fået installeret 400 specialudviklede Eisen LED-amaturer.
I princippet skal DSB ikke tænke på lys i de to IC3-haller i de næste 12 år, da de nye armaturer har en rekordlevetid på 50.000 brændtimer, hvorved levetiden er femdoblet i forhold til tidligere. Samtidigt forbedres arbejdsmiljøet.
Før skulle en elektriker jævnligt op på høje stilladser til gene for driften. Han brugte en uhyggelig mængde timer på at skifte dyre koblinger og rør. Nu er hans tid frigjort til andre opgaver. Og de ca. 100 medarbejdere, som på skift døgnet rundt vedligeholder IC3-tog i hallerne, roser det nye arbejdslys for at være mere dagslysagtigt og behageligt at arbejde i, i forhold til de gamle lysstofrør, der havde et mere end dobbelt så højt energiforbrug.
Elbesparelsen i de to haller bliver på 240.000 kr. om året. Lægger man dertil vedligehold og materialeudgifter, som før var på ca. 40.000 kr. kan DSB tjene sin investering på ca. en halv mio. kr. hjem på under tre år.
Projektet startede oprindeligt som en idé fra en mand på gulvet, nemlig DSB-elektriker Kim O. Nielsen, der tænkte, at det måtte være muligt at få elregningen ned. Nu samarbejder Dansk Belysnings Service (DBS Lys) med DSB om skift til LED-lys flere steder i organisationen. Ikke mindst de nye, avancerede lysløsninger i DSBs nye hovedsæde i Tåstrup. De økonomiske potentialer er enorme:
- Hvis hele DSB og Banedanmark skifter til LED-lys, anslår jeg det til en investering på i grove tal 20-25 millioner med en tilbagebetaling på tre år og en samlet besparelse på 100 millioner kroner på 12 år, siger teknisk lysdesigner Leif Glyager fra leverandøren DBS.