23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

10 konsortier vil bygge Nordhavns-metro

Både danske og internationale entreprenørfirmaer melder sig klar til at bygge den nye metro til Nordhavn i København.

Pris og kvalitet er naturligvis nøgleord, når Metroselskabet skal afgøre, hvilke entreprenører, der skal stå for at udbygge den københavnske Cityring med en afgrening til Københavns nye bydel, Nordhavn.





Men de interesserede bydere på projektet til ca. tre milliarder kroner skal også måles på en række sociale parametre.





- Sociale klausuler, eksempelvis krav om at tilknytte lærlinge, vil fast indgå i de fremtidige kontrakter, som Metroselskabet indgår. Det gælder også udbygningen af metroen til Nordhavn, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet, som er bygherre.





Mange bydere sikrer stor konkurrence

Udbuddet på byggeriet af metro til Nordhavn deles op i fire delkontrakter, og Metroselskabet har netop prækvalificeret 10 konsortier til at afgive bud. Vinderne af udbuddene afgøres sidst i 2013.





- Vi glæder os over, at så mange kompetente entreprenører ønsker at bygge metroen til Nordhavn, så vi i højere grad kan binde byen sammen med effektiv, kollektiv trafik. Mange bydere sikrer stor konkurrence, og det højner kvaliteten i de bud, vi vil modtage, fortæller Henrik Plougmann Olsen.





Mens Cityringen er 15,5 kilometer lang, vil metrostrækningen mellem Øster Søgade og Orientkaj i Nordhavn omfatte i alt cirka 2,3 kilometer ny metrostrækning. To kilometer anlægges som tunnel under Østerbro, mens de sidste 0,3 kilometer på Nordhavnen anlægges som højbane, som man kender det fra den eksisterende metrostrækning i Ørestad.





På strækningen skal der anlægges to nye metrostationer, Nordhavn og v/Orientkaj, mens der i Krauseparken skal etableres en sikkerhedsskakt.





De bydende på de fire entrepriser på Metroen til Nordhavn

CRNH1 ‐ Tunnelentreprisen

Wayss & Freytag Ingenierbau,

Hochtief/Züblin A/S (E. Pihl & Søn),

Salini/Tecnimont/Seli (EKJ/Rocksoil/Gottlieb Paludan),

Gülermak Heavy Ind. Cons. & Cont. Co. Ltd.



CRNH2 ‐ Anlægsarbejder under jorden

Hochtief/Züblin A/S (E. Pihl & Søn),

Salini/Tecnimont/Seli (EKJ/Rocksoil/Gottlieb Paludan),

Gülermak Heavy Ind. Cons. & Cont. Co. Ltd.



CRNH3 ‐ Anlægsarbejder over jorden

Salini/Tecnimont/Seli (EKJ/Rocksoil/Gottlieb Paludan),

Per Aarsleff A/S (Cowi/Claus Bjarrum ark./Sweco),

CG Jensen A/S (Grontmij A/S),

E. Pihl & Søn A/S/Züblin A/S (Cowi).



CRNH4 ‐ Transportsystemet

Ansaldo STS, EFACEC Engenharia e Sistemas,

S.A., Rhomberg Bahntecnick (Bravida Danmark/Å F infrastructure),

Gülermak Heavy Ind. Cons. & Cont. Co. Ltd.



Forhandlingerne vil finde sted i løbet af efteråret 2013. Målsætningen er, at vinderne kan udpeges inden udgangen af året, så der kan skrives kontrakter i 1. kvartal 2014.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125