23948sdkhjf

Ny lufthavn er "betragteligt bagud": Ventes tidligst at åbne i 2025

Arbejdet med den kommende lufthavn i den grønlandske by Ilulissat er forsinket, skriver mediet Sermitsiaq. AG

Arbejdet med at lave den nye atlantlufthavn i Ilulissat er forsinket, og lufthavnen forventes tidligst at åbne i 2025.

Det skriver det grønlandske medie Sermitsiaq. AG.

For tre uger siden håbede Kalaallit Airports at kunne færdiggøre projektet i løbet af 2024.

Men det ser altså ikke ud til at ske.

- Vi er i dialog med vores entreprenør om mulige løsninger og en opdateret tidsplan, men er altså ikke i mål endnu.

- I det ligger der dog, at vi ikke har forhåbninger om, at det bliver i 2024. Det bliver tidligst i 2025, men vi kan altså ikke blive mere konkret, siger kommunikationschef Mikkel Bjarnø Lund til mediet.

Han siger videre, at projektet i Ilulissat er "betragteligt bagud i forhold til den kontraktuelle tidsplan".

To aftaler

Kalaallit Airports International A/S og Munck Gruppen A/S har indgået hovedentreprisekontrakterne om anlæggelse af de nye landingsbaner i Ilulissat samt på lufthavnen. Anlægsarbejdet i Ilulissat blev påbegyndt i 2. kvartal 2020.

I 2021 vandt det grønlandske entreprenørselskab KJ Greenland opgaven med at bygge de kommende lufthavnsbygninger i Ilulissat. Der er tale om en kontrakt på et trecifret millionbeløb. Nærmere kom parterne i 2021 ikke prisen "af hensyn til fremtidige projekter, der skal i konkurrenceudbud."

Den samlede opgave i Ilulissat består af tre bygninger: En passagerterminal, en servicebygning og et kontroltårn. Byggeriet af de nye bygninger begyndte i sommeren 2022 og var sat til at stå færdige i 2024 ligesom resten af lufthavnen.

Sidst i 2024

Ifølge Sermitsiaq. AG. fortalte lufthavnsselskabet for få uger siden, at åbningsdatoen for den nye atlantlufthavn i den grønlandske hovedstad, Nuuk, vil blive 28. november næste år.

Det var den oprindelige plan, at lufthavnen i Ilulissat skulle åbne omkring samme tidspunkt.

Mediet skriver videre, at da politikerne i sin tid besluttede at gennemføre Grønlands største infrastrukturprojekter, var det et krav, at de to lufthavne skulle bygges og stå klar nogenlunde samtidig.

Det mødte kritik, fordi flere mente, at det var bedre at udnytte den erfaring, som var opnået ved byggeriet i Nuuk, før man begyndte det andet anlægsprojekt.

/ritzau og redaktionen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109