23948sdkhjf

Ny metode skal lægge sporene til "kæmpeudbud"

Banedanmark har skåret tidsforbruget på kompleks udskiftning af sporskifter med næsten 70 pct. Målet for den nyudviklede er en ny rammeaftale og langvarigt samarbejde, fortæller projektdirektør

Banedanmark er lykkedes med at skære store mængder af den tid, det bruges på komplekse udskiftninger af sporskifter.

Konkret er tiden per sporskifte reduceret fra cirka 100 timer til cirka 32 timer i et netop afsluttet forbedringsprojekt.

- Det har vi gjort ved at tilrettelægge vores arbejde klogere, så vi har reduceret det samlede tidsforbrug. Det medfører kortere sporspærringer og dermed mindre påvirkning af togtrafikken, fortæller projektdirektør i Banedanmark Kristian Fevejle Andersen i en pressemeddelelse.

Kæmpeudbud

Næste skridt bliver fire opfølgende pilotprojekter i Høje Taastrup, der yderligere skal teste det nye koncept for udskiftning af sporskifter.

- Målet er, at vores nyudviklede metode vil resultere i en helt ny rammeaftale, der baner vejen for en længerevarende samarbejdsaftale med en leverandør, siger Kristian Fevejle Andersen.

- Et sådant kæmpeudbud kunne også have international interesse, tilføjer han.

Et sporskifte er det sporelement, der gør det muligt for togene at skifte fra et spor til et andet, så de kan skifte retning eller passere hinanden. Det er komplekst at lægge et sporskifte, fordi det kræver præcision at koble to spor sammen, og fordi det samtidig stiller høje krav til sikring. I alt er der over 3.700 sporskifter i Banedanmarks spornet.

Står på skuldrene af best practice

Konkret er det med forbedringsprojektet lykkedes at optimere tidsforbruget ved at skrue på en række forskellige knapper i sporskiftearbejdet. Herunder justering af krav til logistik, udstyr, produktionstid, parallelarbejde samt bedre opgavestyring under selve udførelsen.

Projektet har blandt andet fået hjælp fra eksperter fra Danmark og Tyskland, der har rådgivet om optimeringsmuligheder, og der er hentet inspiration fra Østrig og England, som har erfaringer på området.

- På den baggrund har vi først optimeret det nye koncept teoretisk, og så har vi været ude og teste det i virkeligheden, hvor vi har opsamlet data, som vi efterfølgende har analyseret på, siger Kristian Fevejle Andersen og fortsætter:

- Konceptet har altså udviklet sig gennem processen, og det står på skuldrene af best practice både internt i Banedanmark og i andre europæiske lande.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14