23948sdkhjf

Kommende letbane kører ind i ny fase

Efter et år, hvor prisen blev opjusteret med 1,1 mia. kr., er anlægsarbejdet på Hovedstadens nye letbane flere stedet afløst af montering af skinner, kørestrømsmaster og opbygning af de kommende stationer

Hovedstadens Letbane har bevæget sig ind i en fase. Omfattende skinnelægning og nye stationer i gadebilledet viser tydeligt, at der i 2025 kører en letbane langs Ring 3 vest om København.

I 2023 blev der foretaget investeringer i anlæg af letbane for 2,1 mia. kr. Dermed udgjorde de samlede investeringer 6,3 mia. kr. ved udgangen af året.

Konkret er anlægsarbejdet på flere dele af strækningen fra Lundtofte Station i nord til Ishøj Station i syd nu afløst af montering af skinner, kørestrømsmaster og opbygning af de kommende letbanestationer. Samtidigt er der ankommet ni ud af 29 letbanetog til Hovedstadens Letbanes kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup.

- Ankomsten af de første letbanetog er en stor milepæl i projektet og vidner om, at vi i løbet af 2024 kommer til at se letbanetog køre på en del af strækningen, som led i testkørslen, udtaler bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane, Jakob Thomasen, i en pressemeddelelse.

Milliardhop

Efter det, der blev betegnet en ”gennemgribende revurdering” af projektets anlægsbudget, blev projektet opskrevet med 1,1 mia. kr. kr. inklusive reserver, svarende til cirka 13 pct. i juni 2023.

Anlægsbudgettet er efter opskrivningen på 9,3 mia. kr.

Letbanens økonomi

  • Letbanens økonomi er tilrettelagt som en samlet økonomi, der inkluderer både udgifter til anlægsomkostninger (anlæg af banen), driftsrelaterede anlægsomkostninger (f.eks. køb af tog, kørestrømsmaster og så videre), reinvesteringer, driftsomkostninger og passagerindtægter.
  • Anlægsbudgettet er efter opskrivningen på 9,3 mia. kr.
  • Årlige indbetaling fra ejerne forhøjes fra 2025 med 33 mio. kr. fordelt med 19 mio. kr. fra kommunerne og 14 mio. kr. fra Region Hovedstaden.
  • Banens ejere betaler årligt et fast beløb til Hovedstadens Letbane med henblik på, at selskabets samlede anlægsgæld skal være tilbagebetalt i 2069. Dette indebærer en forlængelse af tilbagebetalingstiden med 10 år, hvilket selskabets ejere nu drøfter med staten.
  • Driftsøkonomien indgår som en del af det samlede langtidsbudget, som rapporteres i selskabets årsrapporter på hjemmesiden.
  • I forbindelse med det opdaterede anlægsbudget er der udarbejdet en ny passagerprognose og et nyt driftsbudget. Det har ikke ændret på de oprindelige økonomiske forudsætninger.
  • Den formelle godkendelse af det ændrede anlægsbudget sker på interessentskabsmødet den 22. juni og derefter hos de enkelte ejerkommuner og i Region Hovedstaden.

Kilde: Hovedstadens Letbane

Flere arbejdsulykker

Mens projektet løbende skrider frem, forholder det sig noget anderledes, når det handler om at undgå arbejdsulykker. Selvom der har været fokus på at nedbringe antallet af ulykker, er det ikke lykkedes. I 2023 var der således 16 ulykker med fravær mod 14 året før.

- Det skal være sikkert for alle at gå på arbejde, og det er et ansvar vi som bygherre tager meget alvorligt. Derfor er det ikke tilfredsstillende, at der har været 16 arbejdsulykker, siger Jakob Thomasen og tilføjer:

- Vi har et tæt samarbejde med entreprenørerne i forhold til at gennemføre tilsyn på byggepladserne, for at styrke og opretholde fokus på sikkerhed i planlægningen og udførelsen af opgaver.

2024 vil byde på mere arbejde med at få lagt skinner på hele strækningen, rejst master til kørestrøm og bygget de resterende stationer færdige.

Hovedstadens Letbane

  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer mellem Lyngby og Ishøj og går igennem otte kommuner med 29 stationer undervejs.
  • Der bliver omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj.
  • 11 kommuner og Region Hovedstaden står bag Hovedstadens Letbane. Kommunerne er Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup.
  • Letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter ligger i Glostrup, hvor der er etableret spor og værkstedshal til drift og vedligehold af 29 togsæt, arbejdskøretøjer samt faciliteter til cirka 250 medarbejdere.
  • Den største letbanestation bliver Glostrup med over 6.000 passagerer på et hverdagsdøgn. Herefter følger Lyngby, Herlev, Buddinge, Lyngby Centrum og Herlev Bymidte.
  • 13-14 mio. passagerer ventes at bruge letbanen årligt.
  • Der kan være cirka 260 mennesker i et letbanetog. Det svarer til cirka fire bybusser.

Kilde: Hovedstadens Letbane

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109