23948sdkhjf

Fem gode råd til værdistrømskortlægning

Kortlægning af virksomhedens værdistrømme er et helt centralt element i ledelsens arbejde med lean. DI bringer her fem gode råd til, at få det bedste ud af processen.
Building Supply har i denne måned fokus på lean, og i den forbindelse vil Michael Nielsen, chefkonsulent i DI, give fem gode råd til værdistrømskortlægning i administration og service.

Kortlægningen af de eksisterende værdistrømme er en nødvendig øvelse, inden arbejdet med at designe virksomhedens nye værdistrømme påbegyndes. Og for at sikre en det optimale udbytte af kortlægningsprocessen skal ledelsen være opmærksom på følgende virkemidler:

1. Vælg en værdistrøm, som fylder noget
Det kan være i kraft af omfang og hyppighed, men eventuelt også, fordi værdistrømmen spiller en rolle i at opnå nogle strategiske mål. Derved kan man bedre sikre sig, at man får en effekt af indsatsen, som kan ses og gør en forskel.

2. Afsæt god tid til kortlægningen
Mange værdistrømme viser sig ofte at være mere komplekse, end vi forventer, eller blot mere tidskrævende at beskrive, fordi vi måske ikke er vant til at diskutere værdistrømmen på en struktureret måde.

3. Vælg det rigtige VSM-værktøj
Brug lidt tid på at få valgt det rette værktøj, og sørg for at få kommunikeret det valg, der er foretaget, når I går i gang. Er det administration eller service, og skal vi benytte svømmebaner?

4. Sørg for at se og gå processen
Følg processen gennem virksomheden, og se den blive gennemført. Pas på ikke at falde i, at ”der er jo ikke rigtig noget at se, så der er jo ingen grund til …”. Man lærer nyt og øger forståelsen for, hvad vi arbejder med. Faren er, at vi tror, vi ved, hvordan processen er.

5. Ha' kunden i fokus
Hvor tilfører vi kunden værdi? Og hvor er der spild, som vi kan fjerne til fordel for kunden.

Kilde: Dansk Industri (DI)

Artiklen er en del af temaet Lean.

Læs mere om: Lean
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141