Når den grønne omstilling i byggeriet bliver koblet med digitalisering, kan effekten måles både på klimaaftrykket og på bundlinjen.
Det viser GSV Materieludlejning, som efter et grønt platformsskifte har reduceret energiforbruget i sine digitale løsninger, skåret maskinernes tomgangstid med 8 pct. og samtidig hævet omsætningen med 8 mio. kr.
Samarbejdet med det digitale bureau Adapt Agency begyndte i 2019 med lanceringen af en booking-app og webshop, men er siden udvidet med blandt andet CO₂-dashboard, NFC-scanning og energidata fra byggepladsskur.
I 2024 flyttede GSV webshop, kundeportal og app til en ny, optimeret platform. Resultatet er hurtigere svartider og et lavere digitalt aftryk. Samtidig viser data fra GSV’s ansvarlighedsrapport, at der med digitale datapunkter i skurene er potentiale for energibesparelser på 20–30 pct.
- Digitaliseringen af vores udlejning og serviceydelser har vist sig at være en forretningskritisk beslutning, der gavner både vores kunder, vores egen forretning – og klimaet, siger Peter Fritzbøger, direktør for kommerciel udvikling i GSV Materieludlejning, i en pressemeddelelse.
Hos Adapt Agency fremhæver man, at bygge- og anlægsbranchen kan bruge digital strategi som løftestang til at nedbringe CO₂.
- Vi viser, at digital strategi kan have en reel CO₂-effekt – også i byggeriet.Vores arbejde med GSV handler om at forbinde teknologi, forretning og grøn omstilling i én samlet strategi, siger Kresten Wiingaard, adm. direktør i Adapt Agency, i pressemeddelelsen.
Samarbejdet fortsætter i 2025, hvor nye tiltag som en Customer Data Portal og automatisk natsænkning i byggepladsskur skal give yderligere klima- og bundlinjegevinster.