23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kan det holde? Asfalt lavere klimabelastning testet på byggeprojekt i Kolding

Pilotprojekt skal vise, om ny asfalt med op til 80 pct. lavere CO2-udledning kan holde til tung trafik

En ny type asfalt med markant lavere klimabelastning er netop blevet lagt på en 250 meter lang strækning ved Marina Syd i Kolding.

Vejen skal i første omgang anvendes af tung trafik til områdets marinaplads og slæbested, men på sigt bliver den hovedindgang til både lystbådehavn og det kommende Marina City.

Belægningen er udviklet af Peab Asfalt og består af 90 pct. genbrugsmaterialer, herunder affræset asfalt, jernbaneskærver og bio-olie. Produktionen er desuden sket med vedvarende energi.

- Projektet er præcertificeret med guld efter den internationale bæredygtighedsstandard DGNB. Det indebærer, at vi konstant skal forsøge at finde de mest bæredygtige måder at gøre tingene på, siger projektchef Bjarne Tang Lauridsen fra Kolding Kommune i en pressemeddelelse.

Han fremhæver asfaltens potentiale for en CO2-reduktion på op til 80 pct. sammenlignet med traditionel asfalt.

Velegnet til test

Teststrækningen skal nu stå sin prøve under flere års belastning fra tunge køretøjer. Lykkes forsøget, kan den nye asfalt blive aktuel til både veje og cykelstier i kommunen.

- Adgangsvejen er faktisk meget velegnet til sådan en test, da der kommer til at køre rigtigt mange tunge køretøjer på vejen de kommende år, hvor Marina Syd skal udvides, ligesom den kommende Marina City og et nyt vandsportscenter står for døren, siger Lauridsen.

Hos Peab Asfalt håber man, at projektet bliver en milepæl.

- Al vores forskning og udvikling – også på nordisk plan – retter sig imod asfalt med net-zero CO2-udledning. Med denne teststrækning har vi taget et meget stort skridt i den retning, siger laboratoriechef Lotte Regel Josephsen i pressemeddelelsen.

Ved Kolding Fjord er Marina City under udvikling som en ny bydel med tilhørende lystbådehavn med omkring 1.000 bådpladser.

Asfalt-fakta: Den traditionelle, den moderne og den fremtidige

  • Den traditionelle belægning: Asfaltbærelag med nye stenmaterialer og bindemiddel baseret på fossil olie fra undergrunden. Her er CO2-aftrykket ca. 50 kg/ton.
  • Den moderne, som anvendes mange steder i dag: Asfaltbærelag med stor andel af genbrugsasfalt (typisk op til 50 pct.) og bindemiddel baseret på fossil olie fra undergrunden. Her er CO2-aftrykket lavere, ca. 40 kg/ton
  • Fremtidens, som nu afprøves på Marina Syd: Asfaltbærelag fossilfrit produceret med stor andel af genanvendte stenmaterialer og bindemiddel delvist baseret på bio-olie fra planter. Her er CO2-aftrykket meget lavere, ca. 7 kg/ton

Kilde: Peab Asfalt

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047