23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny Langeliniebro under opførelse

Fra den 2. maj er det definitivt slut med at gå eller cykle over den nuværende Langeliniebro...
Fra den 2. maj er det definitivt slut med at gå eller cykle over den nuværende Langeliniebro fra Østbanegade til Kastellet i København. Den eksisterende midlertidige bro rives ned og NCC opfører en ny permanent Langeliniebro for Københavns Kommune.



Bystrup Arkitekter har designet den nye bro i samarbejde med rådgivende ingeniører Moe & Brødsgaard A/S. Broen bliver 172 meter lang og syv meter bred. Den kommer til at fremstå som en buet stålkonstruktion i rusttræge stålmaterialer, der arkitektonisk passer ind i det komplekse jernbaneterræn med køreledninger og master, som broen skal spænde over.





Mindre end to uger efter lukningen vil den gamle gitterbro ikke længere kunne ses. NCC fjerner de gamle landfæster, søjler og fundamenter, hvorefter der skal støbes nye fundamenter, landfæster og betonsøjler til broen.





Selve broen bliver udført som en kontinuert stålkassedrager. Den sammensættes af fire stålelementer på op til 50 meters længde, som fremstilles i Spanien og sejles til Nordhavn Station, hvor de bliver læsset på blokvogne og kørt til byggepladsen.





NCC har brugt to måneder på at tilrettelægge byggeprocessen til mindste detalje. Sporterrænet under broen krydses dagligt af mere end 1.000 S-tog, regionaltog og intercitytog.





Derfor bliver en stor del af arbejdet gennemført om natten, hvor der er mindst trafik. I perioder er byggeriet planlagt helt ned til minuttet, for at NCC kan koordinere de nødvendige sporskifter med Banedanmark.





Under udgravningen til det første brofæste ved Kastellet dukkede der rester efter en gammel trækonstruktion op af jorden. Derfor er gravearbejdet blevet gennemført i samarbejde med Københavns Bymuseum.





Den oprindelige Langeliniebro, designet af professor Asger Skovgaard Ostenfeld, stod færdig i 1896. Den var og blev den største danske stålgitterbro nogensinde - og blev betragtet som et originalt æstetisk og teknisk kunstværk. I 1986 var broen dog så angrebet af rust, at den måtte lukkes for biler, og i 1992 blev den revet ned. I stedet opførte Københavns Havn den midlertidige stibro, som altså nu er ved at blive erstattet med den nye permanente Langeliniebro.





Fakta om den nye Langeliniebro:



Beliggenhed: Fra Østbanegade til kastellet, bag Østerport Station



Bygherre: Københavns Kommune Vej & Park



Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S



Kontraktsum: 25,2 mio. kr.



Arkitekt: Bystrup Arkitekter ApS



Landskabsarkitekt: Møller & Grønborg A/S



Ingeniør: Moe & Brødsgaard A/S



Broens længde: 172 meter



Broens bredde: 7 meter



Byggeperiode: Marts 2005 - december 2005





Kilde: NCC





BREAKING
{{ article.headline }}
0.109