Hvad gør man, når en gangbro på 216 tons skal løftes på plads under trange vilkår? Man får fat i en kæmpekran. Og det er netop, hvad der skal ske på Københavns Lufthavn Station.
Det oplyser Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
I disse måneder bliver lufthavnens station udvidet med nye perroner og spor til både godstog og de mange daglige togrejsende. Som led i arbejdet skal der også etableres en ny gangbro fra lufthavnens terminal 3.
Løftet af hele gangbroen skal foregå i to etaper, hvor bæltekranen skal løfte den 216 tons tunge gangbro ind på stationen i to store dele i over 60 meters højde.
Det kræver en særlig kran at løfte så meget vægt. For at løse opgaven har hovedentreprenøren, Per Aarsleff A/S og datterselskabet Aarsleff Rail A/S, hentet en kæmpekran på 850 tons ind.
Størrelsen betyder, at den bliver leveret i hele 39 lastbiler og skal samles på stedet. Kranen er udstyret med en særlig bom, som gør den i stand til at foretage de tunge løft.
Men selvom løftene er tunge og kræver en særlig kran for at blive gennemført, er det ikke den tidskrævende del af processen:
- Løfteopgaverne i sig selv tager egentlig kun ganske få dage. Det er forberedelserne til den store kran og monteringen af de mindre kraner, samt oprydning af vejen bagefter, der tager tid, udtaler Preben Vejlgaard, construction manager i Sund & Bælt.
Når første etape er overstået, skilles kranen ad og sendes retur på de 39 lastbiler. Derefter indsættes to mindre og mere mobile kraner, som skal hejse gangbroens trapper ind samt de store dele til stationens elevator.
Et mobilt muskelbundt
Det er BMS Heavy Cranes, der har leveret kæmpekranen. Den aalborgensiske virksomheds hovedforretninger består i at levere forskellige ydelser indenfor kraner, lastbillifte, transport og andre relaterede områder.
Sådan udføres arbejdet
- Uge 43: Trafikomlægning på Øresundsmotorvejen, klargøring og opsætning af mobil bæltekran.
- Uge 44: Løft af ny gangbro. Mobil bæltekran tages ned.
- Uge 45: Mindre kran sættes op. Løft af trapper og rulletrapper. Kran tages ned.
- Uge 46: Ny kran sættes op. Løft af materialer og stål til elevator. Kran tages ned.
- Uge 47: Oprydning i arbejdsområde på motorvej. Trafikken lægges tilbage til normal.
Kilde: Sund & Bælt
Kranen er udstyret med bælter, så den kan bevæge sig over korte afstande, men vægten på over 850 tons kræver særlige hensyn til både sikkerhed og motorvej.
Det er derfor nødvendigt først at lægge et tykt lag grus som underlag og derefter store køreplader, så asfalten nedenunder kan holde til vægten. Derefter samles kranen del for del, indtil den står klar.