Om det fejer benene væk under én, er ikke til at sige.
Men gulvproducenten Gerflor har netop lanceret en ny linoleumskollektion med særligt fokus på nordisk-inspirerede byggerier.
- Det særlige lys her i Norden stiller andre krav til farvenuancer og refleksion end man ser i Sydeuropa. Derfor arbejder vi i Lino Art med matte, mineralske og jordnære toner, der forandrer sig blødt med døgnets skiftende lys, siger projektkonsulent i Gerflor, Stine Steffensen, i en pressemeddelelse.
Rent teknisk rummer overfladerne små chips og variationer, der giver et levende spil i det nordiske lys og en kraterlignende tekstur.
Den nye serie hedder Lino Art og består af to designlinjer – Urban og Moon – med i alt 40 farver.
Blandt ingredienserne er linolie, harpiks og træmel samt kaffeskaller, der genanvendes fra kafferisterier.
Serien er tiltænkt professionelle projekter som kontorer, sundhedsbyggeri og institutioner, hvor der er behov for en kombination af funktionalitet og æstetik.
- Hver farvetone tager udgangspunkt i en planet eller et rumligt fænomen – ikke som en direkte gengivelse, men som en fortolkning af dens stoflighed og stemning, lyder det videre fra Stine Steffensen.
Materialet kan genanvendes efter brug og opfylder både Cradle to Cradle-sølvstandarden og kravene til DGNB-certificeret byggeri.
Gulvproducenten er en del af den franske Gerflor-koncern, men den danske afdeling har base i Glostrup.
| Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
| Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
| Bruttofortjeneste | 10,7 | 8,7 | 7,9 |
| Resultat af primær drift | 2,1 | 0,9 | 1,2 |
| Resultat før skat | 2,2 | 0,9 | 1,2 |
| Årets resultat | 1,7 | 0,6 | 0,9 |
| Balancestatus | 7,7 | 5,0 | 3,5 |
| Egenkapital | 4,4 | 2,7 | 2,1 |
| Antal ansatte | 12 | 11 | 10 |
| Kilde: CVR | |||