23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Metroselskabet indfører krav om elmaskiner på byggepladser

Som led i en grøn omstilling kræver Metroselskabet nu, at entreprenørmaskiner under 10 ton er emissionsfri

Metroselskabet skruer op for den grønne omstilling og indfører for første gang krav om emissionsfri entreprenørmaskiner på et byggeprojekt.

Det sker i forbindelse med en ombygning af adgangsforholdene til København Syd station, hvor entreprenøren NCC bruger eldrevne maskiner på op til 10 ton.

Tiltaget skal reducere både støj og luftforurening i lokalområdet og ikke mindst bidrage til Metroselskabets ambition om at halvere CO₂-udledningen på fremtidige projekter.

- Vi ønsker at påvirke hele værdikæden i bygge- og anlægsbranchen mod mere klimavenlige materialer og metoder, siger direktør Mikkel Kjær Jensen i en pressemeddelelse.

Dieseldrevne entreprenørmaskiner udgør i dag op mod 12 pct. af klimaaftrykket på anlægsprojekter, og Metroselskabet ser derfor et stort potentiale i elektrificeringen. Seks eldrevne maskiner er allerede taget i brug på projektet, men flere skal følge.

Ifølge faglig leder Nynne Marie Bech er elmaskiner stadig dyrere at producere og leje, men driftsomkostningerne er lavere, og prisen ventes at falde med stigende efterspørgsel.

På et projekt som dette, hvor hovedparten af maskinerne er eldrevne, udgør maskinernes pris kun et par procent af den samlede kontraktsum. Prisen vil blive lavere i takt med at teknologien i højere grad efterspørges, siger hun i pressemeddelelsen.

Projektet ved København Syd udføres for Banedanmark og har en samlet værdi på 32,5 mio. kr.

NCC står for opførelsen af blandt andet en ståltrappe og et elevatortårn, der skal binde metro, S-tog og fjerntog bedre sammen.

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|