23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye værktøjer skal hjælpe virksomheder med at skabe trygge lærepladser

3F, DI og Byggeriets Uddannelser lancerer samlet indsats for bedre trivsel

Bygge- og anlægsbranchen får nu nye redskaber til at styrke lærlinges trivsel. 

3F, DI og Byggeriets Uddannelser står bag en samlet indsats, der blandt andet skal hjælpe virksomheder med bedre værktøjer og klare rammer i arbejdet med unge i oplæring.

- Vi skal sørge for, at lærlinge og elever i vores branche bliver mødt af et ordentligt, trygt og professionelt oplæringsmiljø – og at virksomhederne har de nødvendige redskaber til at understøtte det, siger Signe Philip, vicedirektør i DI, i en pressemeddelelse. 

Blandt de nye tiltag er et fælles kodeks for håndtering af sager om mistrivsel, som skal give virksomhederne en ensartet og professionel tilgang. Samtidig skærpes kriterierne for at blive godkendt som læreplads.

Et andet værktøj er ”Lærlingelinjen” – en funktion i logbogen, hvor lærlinge kan søge hjælp og få kontakt til en uvildig rådgiver inden for 24 timer. Derudover tilbydes AMU-kurser til mestre og svende, der ønsker viden og værktøjer til at styrke lærlinges trivsel.

Indsatserne i programmet Trivsel og bedre lærepladser adresserer de oplevelser, mange lærlinge har delt i DR-dokumentaren ”Bare en lortelærling”. Derfor skal det nu være lettere for lærlinge at søge hjælp, samtidig med at virksomheder, faglige udvalg og skoler bliver bedre rustet til at tage ansvar for et trygt og professionelt oplæringsmiljø.

- DR’s dokumentarserie satte en tyk streg under, at vi skal gøre det bedre. Det handler om, at vi får gjort det nemmere for unge at række ud, og at virksomhederne får bedre værktøjer til at skabe trivsel og udvikling, siger Claus von Elling, formand for 3F Byggegruppen.

Indsatsen rulles ud i 2024 og suppleres i 2026 af trivselsmålinger blandt lærlinge.

Centrale indsatser i programmet Trivsel og bedre lærepladser

  • Ny animationsfilm til lærlinge: giver klar besked om, hvor lærlingene kan få hjælp, hvis noget går galt – og understreger at ingen lærling skal stå alene.
  • Ny funktion “Lærlingelinjen” i logbogen: en kontaktknap, der giver lærlingen kontakt til en uvildig rådgiver inden for 24 timer.
  • Kodeks for behandling af tvistighedsager om mistrivsel: hjælper lokale uddannelsesudvalg med at håndtere sager om mistrivsel professionelt og ensartet.
  • Styrket logbog: nye dialogspørgsmål om trivsel og et oplæringsmål om psykisk arbejdsmiljø, så lærling og mester får en reel snak om hverdagen.
  • Manual til godkendelse af virksomheder: skærpede kriterier for at sikre, at virksomheder kan tilbyde et trygt og ordentligt læringsmiljø.
  • Kompetenceudvikling af de lokale uddannelsesudvalg: nye redskaber til at vurdere virksomheder, der skal godkendes, og styrkede kompetencer til at håndtere behandlingen af tvistighedssager om kritisable oplæringsforhold.
  • Nye oplæringskurser for mestre og svende: udviklet i AMU-regi og designet til at give de voksne omkring lærlingene bedre kompetencer i oplæring og ansvar.
  • Undervisningsmateriale om at sige fra: en ny overgangskompetence i uddannelserne og et undervisningsforløb på alle grundforløb, der giver lærlinge viden og mod til at reagere, når grænser overskrides.
  • Mikromålinger om trivsel: I 2026 igangsættes et projekt, hvor formålet er at blive klogere på lærlingenes trivsel i oplæringen og på den baggrund iværksætte handlinger, som forhindrer mistrivsel og frafald. Målingerne vil også give viden om, hvordan lærlingene oplever oplæringen i virksomhederne og derfor mulighed for efterfølgende at arbejde med både det faglige niveau i oplæringen men også med tiltag til at øge trivslen.

DI

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|