Det skriver jp.dk.
Dermed blev reparationen
Demontering af ødelagt brofag: 4,8 mio. kr.
Ny broklap - Faktiske udgifter
Kontraktbetaling til MT Højgaard 9,0 mio. kr.
Accepterede merudgifter pga. tillægsarbejder 5,5 mio. kr.
Sporarbejder 7,0 mio. kr.
Bygherrerådgivning 7,1 mio. kr.
Banedanmarks administrationsudgifter 4,8 mio. kr.
Forventede - ikke realiserede udgifter
Betaling i henhold til kontrakt med MT Højgaard 0,7 mio. kr.
Diverse sporarbejder 0,2 mio. kr.
Bygherrerådgivning og interne ressourcer 0,9 mio. kr.
Nettobetaling af MT Højgaards krav ifm. forlig 3,5 mio. kr.
Reserve til uforudsete udgifter 3,1 mio. kr.
I alt: 46,6 mio. kr.
af jernbanebroen i Aalborg ikke kun voldsomt forsinket. Den blev også 14 mio. kr. dyrere end de 32 mio. kr., som renoveringsudgifterne blev skønnet at ligge på i september 2012.
Problemerne med at få den nye broklap på plads, så som svejsefejl på den nye broklap, var ikke kun med til at øge prisen. Det betød også, at der var hele 396 dage uden tog over Limfjorden i Aalborg.
Per Clausen, der stod bag spørgsmålet til transportministeren om omkostningerne til broreparationen, ærgrer sig over forløbet. Ikke mindst over, at der var dårlig styring i processen:
- Når Banedanmark får et bud og får en pris fra entreprenøren, og det viser sig, at det bliver meget dyrere, så er det MT Højgaard, der har svigtet, men Banedanmark har heller ikke vist den fornødne omhu, siger Per Clausen, der er byrådsmedlem i Aalborg til jp.dk.