Fra onsdag morgen skal al trafikken derfor over at køre i fire smalle spor i vejens sydside, så nordsiden står klar til entreprenøren.
Vejdirektoratet har gode erfaringer fra arbejdet sidste år med at lade trafik og byggeplads være helt adskilt, fortæller projektleder i Vejdirektoratet Mike Boesen:
- Vi spejlvender i bund grund byggeriet. I år skal trafikken køre i sydsiden, mens nordsiden bliver udbygget med et tredje spor. Sidste år var det omvendt. Vi har gode erfaringer med metoden - ikke mindst i forhold til anlægsarbejdets fremdrift, hvor vi kan se, at vi kan arbejde mere effektivt.
De gode takter i byggeriet var medvirkende til at Vejdirektoratet i efteråret kunne løfte sløret for, at motorvejen står færdig og klar til trafikanterne til november i år - i stedet for i løbet af 2015.
Som et forsøg satte Vejdirektoratet sidste år smileyskilte op langs vejen, der med et smil på læben oplyste trafikanterne om, hvor langt de endnu skulle køre i anlægsarbejdet. Trafikanterne tog rigtig godt imod skiltene, så de bliver genbrugt i år.
Læs mere:Vejarbejdet betyder, at der i begge retninger vil være en hastighedsbegrænsning på 80 km/t. Situationen vil stort set være sådan frem til åbningen af vejprojektet til november.
Med åbningen af seks spor til november mangler der stadig at blive lagt det sidste lag slidlag på hele strækningen. Det arbejde vil foregå i forsommeren 2015, hovedsagligt som natarbejde med små konsekvenser for trafikken.