23948sdkhjf

Overblik: Se status på Pihls største projekter

Konkursen hos E. Pihl & Søn efterlod omkring 90 ufærdige projekter. Building Supply gør status over nogle af de største.
Da E. Pihl & Søn i august sidste år gik konkurs, efterlod det omkring 90 ufærdige projekter, som storentreprenøren på den ene eller anden måde havde forbindelse til.

Building Supply beskrev torsdag, hvordan de københavnske brobyggeriet på forskellig vis er forsinkede som en mere eller mindre direkte konsekvens af konkursen.

Læs også: Pihl-konkurs bremser københavnske brobyggerier

Det er dog ikke alle infrastrukturelle projekter, som er blevet ramt nær så hårdt. E. Pihl & Søn var involveret i to projekter for Vejdirektoratet i form af Slagelse Omfartsvej (sydlige etape) og 2. etape af Frederikssundmotorvejen. Og her er status forholdsvis positiv.

- Hvad angår Slagelse Omfartsvej, så faldt konkursen en måneds tid, inden vejen stod færdig, så det fik ikke konsekvenser af betydning for projektet og vejen åbnede for trafik som planlagt den 26. september. De få ting, der manglede, blev udført af underentreprenører, fortæller kommunikationskonsulent Andrew Crone-Langkjær til Building Supply og fortsætter:

- Hvad angår 2. etape af Frederikssundmotorvejen, så er der blevet indgået kontrakt med det hollandske entreprenørkonsortium TBI/Van Gelder om at overtage Pihls entreprise på motorvejsdelen af projektet. TBI/Van Gelder anlægger i forvejen Tværvej, der er en del af det samlede anlægsprojekt på 2. etape af Frederikssundmotorvejen. Selv om arbejdet lå stille i en periode efter konkursen, så forventer vi faktisk at kunne åbne det samlede projekt for trafik i 2015 som hidtil. Ekstraomkostninger relateret til konkursen forventer vi desuden bliver begrænsede og uden betydning for udformningen af vejanlægget eller åbningstidspunktet.

Kører efter tidsplanen på Fyn
Heller ikke skolebyggeriet i Kottesgade, som omfatter HC & VUC Fyn, er nævneværdigt påvirket af konkursen.

- Pihl og søn var løbet ind i lidt forurening, som forsinkede planen med et par måneder. Det samme skete ved konkursen, så vi kører efter en plan, der er skubbet fire måneder til færdiggørelse til sommer. Byggeriet kører fint skønt tidspresset, og vi regner med en aflevering til tiden, siger forstander Lisbeth Simonsen til Building Supply.

Vejdirektoratet og HC & VUC Fyn tegner dermed et generelt billede for de 10 store byggerier, som Building Supply har udvalgt. Kun i få tilfælde er forsinkelserne eller ekstraudgifterne massive, lyder svaret fra de respektive bygherrer.

Building Supply giver her status på syv store E. Pihl & Søn-projekter, som ikke stod færdige ved konkursen i august sidste år:

Bestseller, Aarhus
Modevirksomheden indgik i november aftale med MT Højgaard om at overtage det delvist opførte kontorhus fra E. Pihl & Søn. Byggeriet, der er tegnet af C.F. Møller med Grontmij som ingeniør, omfatter et samlet etageareal på godt 22.000 m². Endvidere skal der færdiggøres cirka 24.500 m² p-kælder, som MT Højgaard i samarbejde med Züblin tidligere har anlagt for Bestseller. Byggeriet ventes at stå færdigt i foråret 2015.

Copenhagen Designer Outlets
Danica Pension og DEAS, der er de to parter bag det nye center, fandt en ny hovedentreprenør i form af Hoffmann halvanden måned efter, E. Pihl & Søn gik konkurs. Færdiggørelsen af storcentret, der bliver Danmarks største med 80 mærkevarebutikker, er derfor forsinket med tre måneder, så dørene formentlig slås op i oktober.

FN-Byen, 2. etape
Byggeriet blev overtaget af udviklingsselskabet By & Havn, som færdiggjorde arbejdet i januar.

Nordhavnsvej i København og de tilhørende ringbanebroer
Byggeriet er overtaget af Züblin og forventes ikke at blive forsinket.

Navitas, Aarhus Havn
Byggeriet var cirka 80 procent færdiggjort, da E. Pihl & Søn gik konkurs, og den 25. september indgik Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet, Aarhus Maskinmesterskole og Incuba Science Park en aftale med A. Enggaard om at færdiggøre byggeriet, som blev påført ”en begrænset merudgift”.

Ny Nørreport Station
Ombygningen er overtaget af Per Aarsleff A/S, og Banedanmark forventer ikke at, byggeriet bliver væsentligt forsinket, så den står færdig i 2015.

Trafikkontrolcenter øst ved Kalvebod Brygge
Bygherre BaneDanmark meddelte midt i oktober, at entreprenørvirksomheden KPC Byg A/S overtager færdiggørelsen af den ni etager store bygning, som forventes at stå færdig til efteråret. Prisen bliver 35 mio. kr. dyrere end den oprindelige kontraktsum på 204 mio. kr.

Artiklen er en del af temaet Efter konkursen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109