23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Entreprenører valgt til Nordhavnsmetro

Metroselskabet er klar til at indgå kontrakter på tre store entrepriser i forbindelse med den kommende metroafgrening til Nordhavnen.












Tre kontrakter - to vindere













Fakta

Den nye linje vil strække sig over 2,3 kilometer, hvoraf ca. to kilometer af strækningen anlægges som tunnel, mens de sidste 300 meter anlægges som højbane. Nordhavnsmetroen får to stationer: Nordhavn og Orientkaj, og den samlede pris er omkring tre milliarder kroner.



Nordhavnen forventes på sigt at udvikle sig til en ny bydel med ca. 80.000 nye beboere og arbejdspladser. De første bykvarterer udvikles fra Århusgadekvarteret tæt ved Nordhavn Station.
Mens byggeriet af Cityringen er i fuld gang, er også planlægningen af den kommende metroafgrening til Nordhavnen på skinner. Den nye linje, som er planlagt til at åbne kort efter Cityringen, vil medvirke til at udvikle en helt ny bydel på størrelse med Roskilde kommune tæt på København. Et stort antal entreprenører har ønsket at bygge metroen til Nordhavnen, og vinderne af tre ud af de fire kontrakter på Nordhavnsmetroen er nu fundet. - Vi er nu et stort skridt tættere på at realisere den metro til Nordhavn, der får afgørende betydning for den nye bydels kommende beboere og virksomheder. Jeg ser frem til samarbejdet med entreprenørerne, siger projektchef i Metroselskabet, Mikkel Kjær Jensen. Den to kilometer lange metrostrækning skal anlægges af konsortiet Hochtief og Züblin, som også får til opgave at bygge metrostationen under Nordhavn Station. Konsortiet har blandt andet erfaring fra projekter som Ny Nørreport, Nordhavnsvej, Bryghusgrunden og fjernvarmetunnellen i København. Kontrakten om at levere de tekniske installationer som skinner, kørestrøm m.m. er vundet af italienske Ansaldo STS, der også har leveret tog og teknik til den eksisterende metro i København og til Cityringen. Den sidste kontrakt på Nordhavnsmetroen, som omfatter cirka 300 meter højbane og højbanestationen Orientkaj, udbydes til efteråret. Før kontraktunderskrivelsen skal Metroselskabets ejere godkende de udpegede vindere.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.171