23948sdkhjf
Log ind eller opret et abonnement for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Annonce
Annonce

Byggefirma får kæmpebøde for løndumping

En af danmarkshistoriens største faglige sager har nået sin afslutning.
Annonce

Byggefirmaet Our House skal betale 33 polske håndværkere 18,8 millioner kroner. Det skriver Ritzau ifølge Nordjyske.dk.

- Our House har underbetalt sine ansatte siden 2009. De polske håndværkere har fået mellem 65 og 85 kroner stukket kontant i hånden, siger Silas Grage, der er faglig sekretær i 3F, til Ritzau.

Annonce

Det er næsten et år siden, at sagen kom for en faglig voldgift, men trods dommen er det uvist, om de polske håndværkere får deres erstatning. Der er nemlig ingen penge i selskabet – ifølge 3F fordi aktiverne for længst er flyttet over i et andet selskab.

Annonce

Hos Our House har tilbudschef Per Bohn stået for at føre forhandlingerne, og han mener ikke, at der er ført bevis for, at de polske håndværkere har arbejdet de 58 timer om ugen, som afgørelsen er baseret på. Til Fagbladet 3F påpeger han, der ikke foreligger en timeindberetning med ledelsens underskrift i bilagene.

Annonce

- Jeg kommer aldrig til at have mere med timelønnede at gøre. For det er det mest sindssyge, jeg længe har oplevet. Det er helt vanvittigt, at man kan destruere virksomheder på den måde, siger Per Bohn, som ikke længere er ansat i firmaet.

Annonce
Originalartikler:
Byggefirma får historisk dom for lønfusk med polakker
Byggefirma skal betale 18,8 millioner til polske ansatte Annonce
Annonce Annonce
BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|