Per Aarsleff har indgået kontrakt med det tyrkiske selskab Yapi Merkezi Insaat ve Sanayi A.S. på udførelse af en del af et større jernbaneprojekt i Etiopien.
I Aarsleffs styringsentreprise indgår planlægning, logistik, indkøb og tilsyn på en delstrækning af den i alt 400 kilometer lange jernbanestrækning mellem Awash og Weldia.
Ifølge Børsen skal Per Aarsleff have 10-15 ansatte til at styre konstruktionen i Etiopien, hvor det tyrkiske selskab kommer til at udføre hovedparten af det praktiske arbejde i samarbejde med en række danske underentreprenører.
Arbejderne skal gennemføres i løbet af de kommende 30 måneder og er finansieret med hjælp fra EKF (Eksport Kredit Fonden).
Netop behovet for eksportkreditter får Per Aarsleff-direktør Lars M. Clausen til at være tilbageholdende med at love et stort eventyr i Afrika:
- Først når vi har set på erfaringerne fra dette projekt, kan vi bedømme, om udfaldet bliver så positivt, at vi vil prøve med andre jernbaneprojekter. Men hidtil har det været åbenlyst, at når kinesiske entreprenører er med i budrunden, så er de for billige til, at vi kan være med, siger Lars M. Carlsen til Børsen.
Aarsleff arbejder i forvejen på større infrastrukturprojekter i Mozambique og Tanzania.
