23948sdkhjf

Cobe og Dissing+Weitling vinder Køge Nord Station

Et projekt med 225 meter lang gangbro, station, parker, parkerings- og rejseanlæg skal stå færdigt i 2018.
Det bliver danske arkitekter og ingeniører, der skal stå for designet af den nye Køge Nord Station. Blandt fire bud har dommerkomiteen udvalgt Cobe, Dissing+Weitling og Cowi til at realisere den nye station, der på sigt forventes at få omkring 8.000 daglige brugere.

Konkurrenceopgaven, som Banedanmark, DSB og Køge Kommune udskrev i foråret, gik ud på at komme med forslag til en ca. 200 m lang og ca. 6,5 m bred gangbro, som skal spænde over den kommende dobbeltsporede jernbane mellem København og Ringsted over Køge, Køge Bugt motorvejen og den eksisterende dobbeltsporede S-togs linje mellem Køge og Hillerød.

Gangbroen har som formål at forbinde perronerne ved de to baner med en kort og naturlig passage, så passagererne nemt kan skifte mellem fjern- og regionaltog og S-tog. Broen skal af hensyn til komforten overdækkes og afskærmes samt forsynes med trapper og elevatorer til perronerne. I tilknytning til stationen bygges i første omgang et p-anlæg med plads til i alt 900 pladser. Anlægget kan med tiden udvides til 2.700 pladser og udbygges med servicefunktioner til de rejsende.

- Køge Nord bliver genvejen til København – ikke bare for os, der bor i Køge Kommune, men for store dele af Sjælland. På det store ’Parkér- og Rejsanlæg’ kan du stille bilen, før du står på toget, og på kun 20 minutter er du fremme på Københavns Hovedbanegård. Samtidig er den nye station startskuddet til en helt ny bydel i Køge Nord med både boliger og erhverv – og med gangbroen som et smukt og markant vartegn, siger borgmester Flemming Christensen i Køge Kommune.

Et symbol på Køges udvikling
Hos Cobe betegner indehaver og kreativ direktør Dan Stubbergaard den nye Køge Nord Station som ”et markant vartegn for grøn mobilitet i hovedstadsregionen”.

- Vi har tegnet et symbol på den udvikling Køge som by i disse år gennemgår – en udvikling præget af innovation, pionerånd og vovemod – og en udvikling, der vil blive materialiseret i broen og dens anlæg, der ud over at være det trafikale midtpunkt i regionen også vil være et markant vartegn for området og et symbol på Danmarks stræben mod en bæredygtig fremtid, siger Dan Stubbergaard.

- Gangbroen er en flot, enkel og 225 meter lang stålkonstruktion med en let overbygning. Den spænder over Køge Bugt Motorvejen med et enkelt greb og er udviklet med stort hensyn til at sikre bedst mulig trafikafvikling både på motorvejen, S-banen og højhastighedsbanen. Broen skal udføres på relativt kort tid hen over vinteren 2016/17, og derfor har vi valgt en konstruktion af præfabrikerede stålelementer, som kan køres direkte til brostedet og løftes på plads. Det er en konstruktionstype, vi har meget succesfuld erfaring med, tilføjer Jens Sandager Jensen, Vice President i Bridges Scandinavia hos Cowi.

Opgaven om byggeriet af Køge Nord Station bliver udbudt omkring årsskiftet i 2015/16. Selve anlægsarbejdet påbegyndes i løbet af 2016, og stationen åbner i forbindelse med åbningen af Den nye bane København-Ringsted i slutningen af 2018.

Ud over det vindende team deltog yderligere tre teams med bl.a. Kengo Kuma & Associates (JP), Gottlieb Paludan Architects (DK) og Arep Ville (F).
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.14