23948sdkhjf

Boligorganisation tester 3D virtual reality

Vivabolig introducerer nyt digitalt redskab i forbindelse med byggeriet af nyt domicil i Aalborg.
- Det kan være svært at se på en tegning, at en mur er for lav, eller at placeringen af en dør gør det svært at få hyldeplads nok, men hvis alt går som vi tror, kan vores beboere snart få lov at træde ind i rummet, mens det stadig kun eksisterer som flad tegning på et papir, siger driftsleder Søren Brobak Røge.

Forud for januar måneds første spadestik til et nyt centralt hovedkontor i Aalborg gør boligselskabet med cirka 6.000 boliger klar til at introducere 3D virtual reality som et redskab til at skabe tryghed, indflydelse og afstemme forventninger i forbindelse med fremtidige ombygninger og boligforbedringer.

- Målet er på lidt længere sigt at bruge virtual reality til at give beboerne et helt realistisk indtryk af det færdige resultat, når de for eksempel bestiller nyt badeværelse. Men i første omgang tester vi de digitale 3D-briller i forbindelse med byggeriet af vores nye hovedkontor, siger Søren Brobak Røge.

Brugeren i fokus
Med et par digitale 3D-briller inviterer Vivabolig personalet inden for i lokalerne på deres fremtidige arbejdsplads, inden spaden går i jorden. Herefter samles erfaringerne med henblik på at introducere virtual reality til foreningens beboere.

- Vi tester en løsning, hvor Vivabolig selv sætter miljøet op sammen med arkitekterne fra Nord A/S, fortæller direktør Jesper Bendix fra Evokon, der med byggebranchen som målgruppe har udviklet den tekniske virtual reality løsning, som nu skal stå prøven i Vivaboligs test – en test, der føjer nye dimensioner på muligheder og anvendelse.

Læs også: Byggestart på 19 familieboliger i Skørping

Evokon introducerede byggeriets 3D virtual reality briller under konferencen De Digitale Dage i april sidste år, hvor de deltagende studerende fik mulighed for at teste mulighederne i den nye teknologi. Dels som arbejdsredskab i samspil med konstruktion, teknik og BIM-modeller, dels til brug ved byggemøder, hvor de studerende mødtes ’on location’ i cyperspace for sammen at vurdere og justere de konkrete løsninger, der lå på tegnebrættet.

- Siden har vi arbejdet videre med udviklingen af teknologien. Nu bevæger vi os over i en mere brugerorienteret retning, hvor vi med afsæt i arkitektens tegninger og bygherrens ønsker giver kommende brugere mulighed for, med en rundtur i cyperspace, at få en helt præcis og virkelighedstro fornemmelse af, hvad de kan forvente, pointerer Jesper Bendix.

3D – snart med dufte
Han tvivler ikke på, at 3D virtual reality over de kommende år vil vinde betydelig indpas i byggebranchen og peger på, at teknologien rummer et betydeligt gevinstpotentiale, både når det gælder kvalitet, økonomi, tid og forventningsafstemning.

Siden introduktionen i april har interessen været stigende, og næste step i udviklingsarbejdet præsenteres på næste udgave af De Digitale Dage i april i år, hvor målet er at tilføje dufte til virtual-reality-brillens lyd og billedstrøm.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.125