23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Femern Bælt eller bro til Rostock

Det meget omtalte Femern Bælt-projekt kritiseres nu for at være et gammeldags koldkrigsprojekt, og både tyske og danske trafikforskere foreslår en bro fra Gedser til Rostock i stedet.






















- Glem en fast forbindelse over Femern Bælt og byg i stedet en bro fra Gedser til Rostock, lyder det fra en tysk embedsmand, danske forskere og politikere. Ifølge Ingeniøren skulle trafikminister Flemming Hansen og hans tyske kolleger i de nærmeste dage underskrive aftalen om en bro mellem Rødby og Puttgarden. Men det projekt forsøges nu forpurret. Årsagen til at de danske politikere og trafikforskere hellere ser en Gedster-Rostock forbindelse er, at der er langt mere fremtidsperspektiv i at vende en forbindelse mod Berlin i stedet for mod Hamborg. Desuden vil en sådan forbindelse også blive billigere og bedre for miljøet. - En bro til Tyskland en fordel for miljøet, uanset hvor den kommer til at ligge, fordi ”færger er nogle forfærdelige miljøsvin”, siger trafikøkonom Uffe Jacobsen, og fortsætter: - Der er i forvejen en motorvej fra Rostock til Berlin, og landanlæggene i Tyskland forventes derfor at blive langt billigere. Og det er lige netop de tyske landanlæg, der er hæmskoen i Femern Bælt-projektet, da projektering og anlæg af disse vil beløbe sig til 7,5 mia. kr.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.087