23948sdkhjf

Firmaer smykker sig med lånte fjer

Byggevirksomheder gør sig grønnere end de er. Såkaldt greenwashing er et stigende problem fordi bæredygtighed i dag er markedsføringsredskab
Der findes hvidvaskning. Mest af penge. Og der findes grønvaskning - af virksomhedernes image. Det sidste begreb dækker over, at firmaer i byggebranchen gør sig mere bæredygtige, end de er.

Greenwashing er en tendens og et stigende problem - i jagten på ordrer, lyder det i en ny rapport “Bæredygtighedscertificering af Byggeri i Praksis", en specialerapport af bygningskonstruktør og Niras-medarbejder Jarle Stubager.

Det skriver Licitationen-Byggeriets Dagblad.

- Der er mange begreber i spil, når man skal definere bæredygtighed, og ofte ses projekter, der omtales som bæredygtige, men som kun i begrænset omfang har implementeret bæredygtige elementer.

Det kaldes greenwashing, og det er blevet et stigende problem efter at det for alvor er blevet populært at være “grøn", siger Jarle Stubager til Licitationen - Byggeriets Dagblad. I takt med, at bæredygtighedscertificeringer er i rivende udvikling, fokuserer nogle på miljøforhold og indeklima, andre på at dække bæredygtighed som helhed.

- Der rejser sig derfor mange spørgsmål til anvendelsen af certificeringer i byggeriet, som kan blive valgt af bygherren alene for at brande projektet og dermed opnå højere salgsværdi eller lejeindtægter. Nu er der behov for klarhed over, hvilke værdier certificeringer giver for de involverede, både før, under og efter byggeriet, siger Jarle Stubager.

tøtte

Læs hele artiklen her (kræver abonnement)
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078