23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Iveco ECODAILY 35 S 17

De seneste skud på de næsten utallige opdateringer af Daily stammen, blev lanceret for et års tid siden under navnet ECODAILY.





Denne gang har Ivecos udviklingsafdeling primært kastet sig over at opdatere det bestående motorprogram til Euro-5 og EEV miljønormerne. I samme moment har instrumentbordet fået en overhaling med blandt andet nye og mere overskuelige instrumenter, ligesom fronten har fået delvist nyt design og nye forlygter.





Selvom der er tale om begrænsede nyheder, er de i hvert fald kærkomne overfor miljøet.





I og med at der ikke er ændret en tøddel på andre punkter, er komfort og køreegenskaber uændret.





Som helhed er der tale om letkørte og venlige lette lastbiler med totalvægt optil 7 ton.





Ved lanceringen prøvekørte Mester Tidendes udsendte to modeller. En 17 kubikmeter kassebil med naturgas motor og en lignende kassebil med dieselmotor. Fælles var motorydelser på 140 hk og manuel gearkasse, der gav rigelig og harmonisk bundtræk fra lave omdrejninger. Derudover udmærkede bilerne sig med kvik acceleration og fortræffelig trækkraft over et stort omdrejningsområde.





Den eneste markante og mærkbar forskel mellem de to bilers motorer var faktisk støjniveauet, som giver et ekstra lavt plus til naturgas motoren.





Derudover fungerer gearkassens manuelle gearskift perfekt. Dels er gearstangen placeret så den kan nås uden at strække højre arm. Dels foregår gearskift uden brug af nævneværdige fysiske kræfter.





Med hensyn til det perfekte kan også nævnes ind- og udstigningsforhold, der kan tåle sammenligning med at gå et trin op eller ned ad et lavt trappetrin.





Kørekomforten kan, som hidtil, betegnes som tilstrækkelig god.





Aflæsning af diverse instrumenter er blevet betydelig bedre. Så det kan der ikke klages over, hvis der lige ses bort fra informationsdisplayet, der er placeret øverst i instrumentpanelet, og på det nærmeste er uoverskueligt i dagslys.





Tilstrækkelig slet og ret er også vor vurdering af førerstol og chassisaffjedring. Ved kørsel uden læs, er modellen så stiv, at enhver ujævnhed i vejen mærkes med al tydelighed. Derimod rådede 800 kg ballast noget bod på den stive affjedring.





Håndværkerkommentarer



For lidt benplads ved førerstolen





Stiv og robust arbejdsredskab





Pænt indrettet førerkabine





Dejligt stort og let tilgængeligt varerum, men lidt for meget læssehøjde





Rimelig hurtig acceleration





Flot beklædning i varerum





Hjulkasserne i varerummet fylder for meget





Komfortabel førerstol





Fine udsigtsforhold med blandt andet store og vibrationsfrie sidespejle





Let at manøvrere, med kort vendecirkel

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094