23948sdkhjf

Regeringen melder nul løsning på trafikproblemerne

Infrastrukturkommissionen vil lægge op til et løft i investeringerne i baner og hovedlandeveje. Men regeringens 2015-plan giver ikke noget løft i de offentlige trafikinvesteringer. Dansk Byggeri kalder regeringens prioritering alarmerende.
- Ser vi bort fra kvalitetsfonden, vil de offentlige investeringer i regeringen 2015-plan forblive på 30,5 mia. kr. hvert år fra 2008 til 2018. Det passer ikke med den investeringsplan, som regeringen fremlagde i 2003, hvor der trods alt var plads til en årlig stigning på 2 % i faste priser. Den nye plan betyder, at den hidtidige vækst i råderummet til investeringer på 2 % om året vil blive afløst af nulvækst i årene fra 2008 til 2018, fastslår Finn Bo Frandsen, der er trafikpolitisk specialkonsulent i Dansk Byggeri på baggrund af en gennemgang af regeringens 2015-plan.

Han gør samtidig opmærksom på, at de ekstra midler via kvalitetsfonden først og fremmest er øremærket de offentlige bygninger og ikke infrastruktur.

- En konkurrencedygtig økonomi risikerer at blive sat over styr, som følge af fortsat øget spildtid på jernbaner og veje. Stigende produktion og øget realindkomst betyder øget behov for transport af varer og personer, og derfor skal vi sikre en udbygning af den trafikale infrastruktur og undgå flaskehalse på baner og veje, siger Finn Bo Frandsen.

Han understreger, at det tager år at gennemføre for eksempel en udbygning af en motorvej, og udgifterne til projektering og udførelse går forud for gevinsterne i form af hurtigere transport. Det er derfor vigtigt, at de aktuelle planlagte investeringer står mål med fremtidens udfordringer.

Og her hopper kæden af. Hvis regeringen havde valgt at fastholde de offentlige investeringer på samme andel af bruttonationalproduktet som i 2008, ville investeringerne stige til 34,8 mia. kr. i 2018.

- En sådan stigning ville målt i forhold til andelen af landets samlede produktion være udtryk for en uændret prioritering af investeringerne, mens 2015-planen er udtryk for en direkte nedprioritering af investeringerne i alle åren frem til 2018. Det er alarmerende, og derfor må det være en ”om’er”, slutter Finn Bo Frandsen.

Kilde: Dansk Byggeri - www.danskbyggeri.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.198