23948sdkhjf

7 gode råd om rekruttering

Human Selection, er et konsulenthus, der arbejder som bindeled mellem dygtige kandidater og spændende virksomheder. Virksomheden har udarbejdet 7 gode råd omkring rekruttering.
1. Hav altid øjne og ører åbne.
Hvis du hører til de personer som kun ansætter eller kigger efter nye medarbejdere, når behovet er opstået, så begår du den klassiske fejltagelse. Når man kun rekrutterer i kritiske situationer, er det ligesom at lede i en krisesituation. Vær derfor på konstant udkig efter dygtige medarbejdere. Når dit reelle behov opstår, kan du nemlig langt fra være sikker på, at den medarbejder du søger, lige netop ser din stillingsannonce - uanset om den er i avisen eller på en job-database.

Sandsynligheden er nok snarere, at den medarbejder du søger, er travlt beskæftiget med at passe sit job hos din konkurrent.

2. Undgå dumme spørgsmål.
De fleste der interviewer potentielle kandidater har lært at stille spørgsmål så som ”Hvad er dine 3 stærkeste sider?” og ”Hvad er dine 3 svageste sider?” eller måske ”Beskriv dit ideelle arbejdsmiljø”.

Prøv i stedet for at stille spørgsmål der engagerer kandidaten. Stil situations bestemte spørgsmål. Spørgsmål som åbner for hvordan kandidaten håndterer de forskellige situationer, der vil opstå i jobbet. F.eks. “Hvad vil du gøre hvis…?” ”Hvordan reagerer du på …?” “Beskriv hvordan du….?”

3. Ansæt kun den helt rigtige.
Når der ikke er kandidater nok, sker det, at man vælger at ansætte den “næstbedste” kandidat. Det er muligt at det løser et umiddelbart problem, men sandsynligheden for at man får et andet problem i stedet for, er meget stor. Du må derfor aldrig ansætte en person, hvis du ikke er 100% sikker i din sag – du kommer bare til at fortryde senere.

4. Sæt altid klare forventninger.
Mange nyansatte oplever forvirring og frustration i forbindelse med deres indkøring i virksomheden. Selvom det står klart for dig, hvad der skal til for at lykkes i jobbet, så er det langt fra sikkert, at det er tydeligt for din nye medarbejder. Lad derfor altid din nye medarbejder beskrive sine ansvarsområder over for dig, så du er helt sikker på de forstår deres ansvar. Derved eliminerer du eventuel forvirring og frustration.

5. Kommuniker tydeligt. Mange ledere er af den overbevisning,
at de kommunikerer effektivt og tydeligt med deres medarbejdere. I virkelighedens verden forholder det sig ofte anderledes. Medarbejderen opfatter ikke altid det som der menes. Et godt råd er derfor: ” Bed altid medarbejderen om at gentage den kommunikerede beslutning så du er helt sikker på, at han/hun har forstået budskabet og, at I efterfølgende er enige”.

6. Husk dine medarbejdere.
For de fleste medarbejdere er der 3 basale ting der er vigtige. ”At blive holdt af; at føle sig vigtig og at blive værdsat”. Du kan give dem en kontant bonus, men hvis du ikke værdsætter dem eller hvis du ikke sikrer, at de føler sig som en vigtig brik i gruppen, ja så er sandsynligheden temmelig stor for at de forlader virksomheden.

7. Skab loyale medarbejdere.
Loyalitet afgøres af din indgriben eller mangel på samme, når en medarbejder har et problem. Måden du responderer på medarbejderens problem sender besked til alle om, hvordan du føler overfor dine medarbejdere. Husk loyale medarbejdere skaber de største resultater.

Kilde: Human Selection

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109