En analyse udarbejdet i sommeren 2007 af Dansk Byggeri afslørede, at op mod 70% af Dansk Byggeris medlemsvirksomheder oplever det offentlige som dårlige betalere.
Der gennemføres i denne måned endnu en analyse, men antallet af henvendelser fra virksomheder tyder på, at situationen ikke er blevet bedre siden i sommer. Derfor intensiveres Dansk Byggeris indsats med henblik på at få offentlige myndigheder til at blive gode betalere.
Som et led i indsatsen opfordres medlemmerne nu til at meddele Dansk Byggeri hvilke offentlige myndigheder, der ikke betaler til tiden. Dansk Byggeri lover fuld diskretion i forbindelse med henvendelsen, i det den offentlige myndighed ikke vil få oplyst, hvem der har rettet henvendelse til Dansk Byggeri.
Ud fra medlemmernes indberetninger vil Dansk Byggeri efterfølgende kontakte myndigheden og diskutere problemstillinger og løsningsmodeller med henblik på at betaling fremover vil ske rettidigt.
Henvendelse til Dansk Byggeri med oplysning om en offentlig myndighed, der ikke betaler til tiden, kan ske pr. mail til Stig Neumann på adressen
sne@danskbyggeri.dk
Indberetning af en dårlig betaler kan også ske på hjemmesiden
www.danskbyggeri.dk/eafregningved at oplyse myndighedens navn, adresse og eventuel forvaltning samt medlemsvirksomhedens afsenderoplysninger (anonymt).
På
Dansk Byggeris hjemmesidekan der findes yderligere oplysninger om initiativet.
