23948sdkhjf

Femern klar med bro – over motorvejen

Zacho-Lind har bygget en vigtig stibro, som i dag blev hejst på plads hen over motorvejen ved Rødbyhavn.
Broen skal sikre, at både tunnelarbejdere og cyklister og fodgængere sikkert og effektivt kan komme til og fra og rundt om anlægsarbejdet med Femern tunnelen.

Gigantiske kraner og en god håndfuld mennesker har i går og i dag arbejdet intenst på at få hejst en stibro på plads hen over motorvejen ved Rødbyhavn. Det er Femern A/S, der er bygherre på opgaven, som entreprenør Zacho-Lind A/S fra Ishøj har stået for. Broen er en del af de fremrykkede aktiviteter, Femern A/S er i gang med for at forberede området til anlægsarbejdet med Femern tunnelen.

-Det er en stor dag at se broen komme på plads. Stibroen er en vigtig brik i infrastrukturen hernede og skal sikre, at tunnelarbejderne til fods og på cykel sikkert og hurtigt kan komme til og fra den kommende tunnelelementfabrik – og at de lokale borgere kan komme rundt om byggepladsen, siger Bo Eske Nielsen, direktør i Femern A/S og fortsætter:

- Vi valgte, den skulle bygges i træ, og vores landskabsarkitekt har lavet et design, der gør, at det er blevet et flot bygningsværk i sig selv, som passer godt ind i landskabet.

Stibroen er 3,5 meter bred og omkring 50 meter lang og er noget af et tungt objekt at arbejde med. Derfor er den blevet bygget og transporteret til Rødbyhavn på lastbiler i fire dele. Første halvdel af broen blev hejst på plads hen over den ene motorvejsretning i går, mens den anden halvdel blev hejst på plads over den anden motorvejsretning her til formiddag.

Hele overbygningen af stibroen er udført i træ, men den er monteret med en stålunderbygning på borede betonfundamenter. En lignende bro skal i øvrigt placeres hen over baneterrænnet. Det kommer til at ske i juli i år.

- Med stibroen er vi endnu et skridt nærmere at kunne aflevere et sammenhængende område øst for Rødbyhavn, som infrastruktur- og forsyningsmæssigt er helt parat til de konsortier, som ender med at vinde de store tunnelkontrakter. Så kan de effektivt komme i gang med at etablere tunnelelementfabrik og byggeplads, så snart kontrakterne er underskrevet, siger Bo Eske Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125